מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי, שר שלום ג'רבי
מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי, שר שלום ג'רביפלאש 90

בעוד שבשירות הצבאי מספר המתגייסים החרדים מצוי בעליה מתמדת, בשירות האזרחי מספרם הולך ופוחת.

על פי מסמך רשמי שהגיש רשות השירות הלאומי-אזרחי לממשלה, רק 728 חרדים התנדבו בשנה הנוכחית.

מדובר במספר הנמוך משמעותית מהיעד שהוצב בהחלטת הממשלה בפברואר האחרון שעמד על 1,800 מתנדבים לשנה הנוכחית.

במסמך, שנחשף לראשונה באתר החרדי 'בחדרי חרדים', מצוינות הסיבות שהובילו לכישלון הגיוס לשירות האזרחי לעומת הגיוס לשירות הצה"לי.

"ראשית, אין אפשרות לצאת בקמפיין רחב וגלוי, בגלל החשש מהתנגדות הקיצונים, מה שגורם לחוסר מודעות בתוך החברה החרדית, הן לקיומה של אופציית השירות הלאומי-אזרחי והן ליתרונותיו והטבותיו בסוף השירות. כמו כן, חלק מההנהגה החרדית אינה מתלהבת מרעיון השירות הלאומי-אזרחי ולכל היותר מביעה את דעתה ע"י הסכמה שבשתיקה".

המסמך אף מתייחס לתופעת 'החרד"קים' הרווחת בקרב קיצונים במגזר החרדי. "בנוסף לכך, ישנה תדמית בעייתית של המשרתים החרדים בשירות הלאומי-אזרחי בעיני חלק משמעותי מהחברה החרדית. קיצוניים בחברה החרדית תוקפים את השירות ואת המשרתים ומאיימים עליהם כי יתקשו למצוא שידוך, ינודו מהקהילות, ילדיהם יוצאו ממערכת החינוך החרדית ועוד.

"רק לפני ימים ספורים התקיימו הפגנות מתחת לביתו של אחד מרכזי השירות האזרחי באשדוד, לצד שלטים עם שמו ושם משפחתו שנתלו ברחבי האזור. הוא כעת שוקל כבר לעזוב את עבודתו בשירות האזרחי בעקבות זאת".

בהמשך מגולל המכתב סיבות נוספות לירידה בגיוס: הסכום הזעום המוענק לאברך ואב לילד המשרת בשירות האזרחי (1,780 שקלים לעומת 5,400 בצבא), הגיל שבו ניתן להצטרף למסלולים והיעדר יכולתו לשלב את השירות בלימודי 'כולל'.