למצולמים אין קשר לידיעה
למצולמים אין קשר לידיעהצילום: נתי שוחט, פלאש 90

ראש ענף תרומות ורווחה בצה"ל סא"ל עינת רץ-לוי הפיצה אתמול (שני) את הכללים החדשים לקבלת תרומות בבסיסי צה"ל.

במסמך שהגיע לידי ערוץ 7 נקבעו גם הכללים לקיום טקסי הכנסת ספר תורה במחנות הצבאיים.

החל מהשבוע, תורמים המעוניינים לבקר ביחידות צה''ל השונות יפנו לארגון "יחד למען החייל" (לשעבר האגודה למען החייל). בקשות לתיאום ביקורים יוגשו לענף תרומות באכ"א, שלושה שבועות לפני מועד הביקור.

ביקורים בבסיסי צה"ל הקשורים לתרומות יתאפשרו עבור חניכת פרויקטים בתחום התשתיות והאביזרים וכן עבור הכנסת ספר תורה. בנוסף יאושרו ביקורים שמיועדים לחיזוק הקשר בין צה''ל לתורמים.

המגבלות החדשות

בכל ביקור, גם כשמדובר בהכנסת ספר תורה, יוכלו להיכנס לבסיסי צה''ל עד שמונה מבקרים. גורם צבאי הדגיש כי אם משפחה שתורמת ספר תורה תבקש להביא עימה מבקרים נוספים, תתאפשר כניסה של בודדים נוספים מעבר לשמונה שקובעת ההוראה.

בכל ביקור יהיה ניתן לסייר ביחידה ואף לשלב תצפית כלשהי. תתאפשר גזירת סרט - לדוגמא במקרה של חנוכת בית כנסת ואף ייערך טקס לכתיבת אותיות אחרונות בספר תורה ותהלוכה חגיגית לבית הכנסת בהשתתפות חיילי היחידה.

בנוסף, ניתן יהיה לערוך "הרמת כוסית" עם כיבוד קל ולשלב צילום משותף של התורמים עם משרתי הבסיס/מפקדי היחידה. ההוראה החדשה אוסרת על שימוש ברכב מיוחד לתהלוכה בהכנסת ספר תורה.

בעקבות חשיפת המקרה בו יצרו כ-100 חיילים מחיל האוויר את הלוגו של ענקית החיפוש Google לרגל ביקור של יו"ר גוגל העולמית בבסיס חצרים, נקבע מעתה כי "אין להפעיל חיילים בביקורים שלא למטרת הסברה או שלא בהתאם לתפקידם".

ההוראה החדשה אוסרת גם לכנס חיילים לשיחה מיוחדת עם התורמים, אך ניתן לשוחח עימם במהלך הביקור והסיור בבסיס.

כל ביקור יימשך עד שעתיים, לא יתקיימו בו ארוחות וגם לא סעודות מצווה במקרה של הכנסת ספר תורה. בנוסף נאסר על קיום כל פעילות צבאית שמטרתה להרשים את התורמים וכן לא תתקיים חלוקת תרומות כלשהן לחיילים בזמן הביקור.