בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: Yonatan Sindel/FLASH90

פרופ' אבי דיסקין, מומחה למדעי המדינה, מברך על היוזמה של ח"כ דוד אמסלם ליזום הצעת חוק שתאסור חקירה פלילית נגד ראש ממשלה בגין עבירות קלות.

"מבלי להתייחס למקרים ספציפיים של מישהו מראשי הממשלה האחרונים שאחד מהם מתגורר בבית הסוהר, אי אפשר לומר שזו הצעה בלתי הגיונית - ויש לכך תקדימים בעולם".

"בעבר היה חוק מרחיק לכת של חסינות חברי הכנסת שלא אפשר הגשת כתב אישום נגד חבר כנסת. היום זה השתנה ואפשר לנהל חקירות - אבל היום זה מוגזם לצד השני. לכן טוב עשה ח"כ אמסלם שמנסה למצוא את שביל הזהב בעבירות קלות".

לדבריו הפרקליטות משתמשת לא פעם בכוחה בצורה מוגזמת. "לפרקליטות יש כוח בלתי רגיל עד כדי כך ששיעור ההרשעות בישראל על עבירות פליליות הוא מהגבוהים בעולם. מי שמוגש נגדו כתב אישום הוא כמעט בוודאות מורשע. כשמדובר בדמויות פוליטיות זה נותן עוצמה בידי הפקידים. אתה רואה הרבה פעמים הטרדות בלתי פוסקות של כל ראשי הממשלה מכל המחנות, ולכן יש מקום לתקן את המצב".

דיסקין מתייחס גם למרדף של התקשורת אחרי ראש הממשלה ורעייתו.

"כולנו יודעים שיש ראשי ממשלה שנרדפים על ידי התקשורת ולא על בעיות שקשורות אליהם אלא בבני המשפחה שלהם. האישה עשתה ככה או ככה וזה לא יורד מהכותרות. כאן ברור שיש רקע פוליטי, זה לא מאפשר שלטון סביר במשטר דמוקרטי".

"לכן הצעת החוק הזאת מאוד סבירה. צריך לזכור לדוגמא, שגם בארה"ב מי שיכול להסיר את החסינות של הנשיא זה רק שני בתי הקונגרס ברוב מיוחד. עד היום היו ארבעה ניסיונות שאף אחד מהם לא צלח. כך שגם במדינות אחרות החוק מקנה לראש ממשלה חסינות מורחבת", מסכם דיסקין.