אילוסטרציה
אילוסטרציהistock

אורסולה האוורבק, בת 87, שלחה לפני מספר חודשים מכתב לראש עיריית דטמולד, כאשר בבית המשפט בעיר התנהל משפטו של הקצין הנאצי ריינהולד הנינג בן ה-94, בו טענה כי "אושוויץ-בירקנאו היה מחנה עבודה בלבד, והעדים שהופיעו במשפט הומצאו במיוחד על מנת לטעון כי מדובר היה במחנה ריכוז".

הנינג הואשם על ידי בית המשפט בסיוע לרצח 170 אלף אסירים באושוויץ-בירקנאו, לאחר ששימש כשמור במחנה ההשמדה לשעבר.

התביעה בגרמניה הגישה נגד האוורבק בת ה-87 כתב אישום בגין הכחשת שואה, עבירה שהעונש המירבי עליה הוא חמש שנות מאסר.

השופטים בבית המשפט בדטמולד החליטו לגזור על האוורבק שמונה חודשים מאסר ללא אפשרות לבקש חנינה, לאחר שלטענתם "האוורבק הראתה חוסר כבוד מוחלט, והמשיכה בהערות הפוגעניות שלה גם בבית המשפט".

זו לא הפעם הראשונה בה האוורבק, שנודעה בדעותיה הלאומניות קיצוניות, מופיעה בבית המשפט לאחר שהכחישה את השואה. בעבר כבר עמדה האוורבק פעמיים בפני בית המשפט. בפעם הראשונה נגזר עליה קנס כספי גבוה בסך עשרת אלפים יורו, ואילו בשנת 2015 במהלך תוכנית הטלויזיה הגרמנית "פנורמה" היא טענה כי "השואה היא השקר הגדול והארוך ביותר בהיסטוריה".

בית המשפט גזר עליה בעקבות ההתבטאות הזו 10 חודשי מאסר בפועל, אולם האוורבק ערערה וגזר הדין עדיין לא יצא אל הפועל. אם יחליטו השופטים שלא לקבל את ערעורה, תיאלץ האוורבק להיכנס לכלא למשך 18 חודשים, למרות גילה המתקדם, ללא אפשרות לבקש חנינה.