ח"כ ברושי בביקור בעמונה
ח"כ ברושי בביקור בעמונהצילום: יוסף וידל

גם בשמאל יש מי שפועלים למען הכשרת היישוב עמונה.

ח"כ איתן ברושי מסיעת המחנה הציוני ביקר השבוע ביישוב והביע עמדה ברורה: "הממשלה מגמגמת ומהססת לקבל הכרעות לגבי עתיד ההתיישבות ביו"ש וגם בעמונה. ההתיישבות ביו"ש נתמכה על ידי כל ממשלות ישראל והגיע הזמן להחליט לאן הולכים. לוח הזמנים קצר וצריך לתת פתרון כולל".

לדבריו, סוגיית עמונה אינה בעיה נקודתית. "מה הם גבולות ההתיישבות? המחלוקת הגדולה היא לאן מדינת ישראל רוצה להגיע, ואת המחלוקת הזאת צריך להכריע". ברושי, נזכיר, שימש בעבר יועץ לענייני התיישבות של שרי ביטחון.

השבוע גם הובהר שמתווה נכסי נפקדים הוא זה שייבחן על ידי היועץ המשפטי לממשלה וצוותו. היועץ מנדלבליט דן השבוע עם אנשיו בהצעה להקים את היישוב עמונה מחדש על קרקע סמוכה למיקום הנוכחי. בדיון הבהיר היועץ כי המהלך המוצע מעורר סוגיות משפטיות כבדות משקל, בין היתר גם בתחום דיני הקניין ומעמדם של נכסי נפקדים, ובתחום דיני התכנון והבנייה. הוא גם הדגיש שנקודת המוצא היא "הקפדה ללא פשרות על קיומו של שלטון החוק".

הוא קבע כי לאחר שתושלם הבדיקה ויונחו מולו הנתונים, הוא יוכל לדון בסוגיות המשפטיות המתעוררות. כזכור, הממשלה הקציבה ליועץ זמן עד לסוף חודש אוגוסט כדי להחזיר את התשובה בנושא, ועל כן גם נדחה הדיון בחוק ההסדרה בוועדת השרים לחקיקה.

ביישוב עמונה ממשיכים להפנות את האצבע כלפי הדרג שמעל מנדלבליט: "אנו מכבדים את היועץ המשפטי, אך עם זאת האחריות הבלעדית על הסדרת עמונה מוטלת על הדרג המדיני ולא על פקידים בכירים ומוערכים ככל שיהיו. הסדרת היישוב נמצאת בידיים של ראש הממשלה, שרת המשפטים ושר הביטחון, ואנו מצפים מהם להביא פתרון שימנע פינוי כפוי והרס של יישוב יהודי בארץ ישראל".

שרת המשפטים הבהירה השבוע בסיור שקיימה כי נכון לעכשיו יש ניסיון אמיתי וכן לקדם את מתווה נכסי נפקדים. עם זאת, השר אורי אריאל ממשיך לדרוש את קידום חוק ההסדרה, במקביל לניסיונות ההסדרה בפועל. הוא חזר על עמדה זו גם בכנס קטיף השבוע, ואמר כי רק צעד כזה יפתור אחת ולתמיד בעיות מרכזיות שעמן מתמודדת ההתיישבות ביהודה ושומרון.