הפגנת האבות
הפגנת האבותצילום: אמיר שיפרמן

הפרקליטות הגישה הבוקר (ראשון) בשם סימונה שטיינמץ, עובדת סוציאלית ראשית לסדרי דין במשרד הרווחה, תביעה בסך 600 אלף שקל נגד מוטי לייבל, אמיר שיפרמן ולורי שם-טוב, בגין לשון הרע ופגיעה בפרטיות.

בתביעה נטען שהנתבעים, פעילים מוכרים בארגונים המייצגים אבות גרושים, פועלים באופן סדרתי ברשת נגד העובדים הסוציאליים האמונים על הגנתם של ילדים מכוח חוק.

השלושה פעילים בשורה של קבוצות ובתוכן "התנועה למען עתיד ילדינו", "הורים שכולים לילדים חיים", "א' זה אבא".

בכתב התביעה מודגש כי מדובר בתביעה חריגה, "מהלך זה, בו מבוקש סעד אישי נגד פלוני בגין עוולות שבוצעו ומבוצעות נגד עובד ציבור, בשל ביצוע תפקידו הציבורי, ננקט רק באותם המקרים בהם הגיעו מים עד נפש, כבמקרה דכאן, ואשר בעטיים רואה המדינה את חובתה לצאת להגנה על עובדי הציבור, על שלומם, שלמות גופם, שלוותם, פרטיותם ושמם הטוב".

עוד נטען בתביעה כי "בשנים האחרונות הולך וגובר הצורך בהתמודדות משולבת של גורמי אכיפת החוק במדינה בהיבטיה השונים של תופעת הפגיעה בעובדי ציבור העוסקים בתחום המשפחה והרווחה".

"שמם הטוב של עובדי ציבור, שלוותם ופרטיותם אינם בבחינת מותרות. המדינה סבורה כי לא ניתן להבליג על גסות הרוח והשפלות באמצעותן מותקפים עובדי ציבור ובתוכם התובעת, ועל הניסיון להשפיע באופן פסול על ביצוע תפקידם, קבלת החלטות מקצועיות על ידם והפעלת שיקול דעתם מקצועי, בפרט בתחום כה רגיש של דיני משפחה וקביעת גורלם של קטינים. יש לספק הגנה לעובדים מסורים אלה ובכללם התובעת, אגב שליחת מסר חד וברור לאלו שעוברים על החוק ונותנים לעצמם דרור להשתלח בהם", נאמר בכתב התביעה.

כך למשל, נטען בתביעה, הפיצו הנתבעים ברשת האינטרנט ידיעות כוזבות ותמונות משפילות, מבזות ומאיימות שמהוות לשון הרע ופגיעה בפרטיותה של התובעת, ואמירות קיצוניות ובוטות החורגות מביקורת לגיטימית.

עיקר כתב התביעה עוסק בפרסומים כוזבים בדבר פיטוריה כביכול של התובעת מתפקידה כעו"ס ראשית לסדרי דין, שעה שכלל לא פוטרה אלא עברה לתפקיד אחר במשרד הרווחה. הידיעה הכוזבת פשטה והגיעה לאתרים שונים ברחבי האינטרנט והרשתות החברתיות, ואף לעיתונאים.

באחד המקרים, נטען כי לייבל פרסם בכזב בבלוג אותו הוא מנהל כי התובעת פוטרה "לאור התלונות המרובות על התנהלותה הפוגענית במזיד בהורים וילדים, סתירות ושקרים שכתבה בתסקירים, שדרדרו את אמון הציבור במשרד הידוע לשימצה מתחת לקווים האדומים...". יצוין כי לבקשת המדינה הוצאו בעבר נגד לייבל מספר צווים למניעת הטרדה מאיימת.

עוד נטען כי שיפרמן פרסם אף הוא פרסומים כוזבים משפילים הנוגעים לתובעת. כך למשל פרסם באתר ארגון א' זה אבא ואמא, ביום 29.10.13: "סימונה שטיינמץ נוקמת באמא באמצעות ילדיה", וכן: "סימונה שטיינמץ משקרת באובססיביות לטייח סחר במשפחות וילדים". גם לשם טוב פרסומים רבים המתייחסים לגורמי הרווחה, לעו"סים וגם כאלו המתייחסים לתובעת. כך למשל הפרסום מיום 24.3.13, באתרה, שכותרתו "סימונה שטיינמץ מציגה: תרבות השקר והמניפולציות לחטיפת ילדים מהוריהם".

התביעה הוגשה באמצעות פרקליטות מחוז מרכז בשיתוף היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה, והלשכה המשפטית של משרד הרווחה.