חלק מהממצאים שהתגלו בחפירות
חלק מהממצאים שהתגלו בחפירותצילום: דוברות המנהל האזרחי

יחידת הארכיאולוגיה של המנהל האזרחי החלה בחפירות ארכיאולוגיות במסגרת תוכנית הפיתוח של הישוב ביתר עילית.

במסגרת העבודות הופתעו החוקרים מחשיפת כפר עות'מאני מהמאה ה-18 לספירה.

מדובר בחשיפה חשובה מאוד, לאור העובדה כי מציאת ישובים מתקופה זו אינה שכיחה שכן היה נהוג לבנות על גבי ישובים אלה.

במהלך החפירות חשפו הארכיאולוגים כלים המעידים על כך שהמקום ננטש באופן פתאומי וההערכה היא כי במקום אירעה שריפה או רעידת אדמה שהובילה לעזיבה של כל התושבים.

במסגרת החפירות התגלו כלים המעידים על אורח חיים פשוט כדוגמת קערות, קנקנים, כוסות קפה וכלי בישול נוספים. הארכיאולוגים במקום אינם סוברים כי מדובר במקום קדוש.

כמו כן, התגלו יחידות מגורים רבות אשר נמצאו מחוברות אחת לשנייה ויחדיו מהוות מכלול גדול - דבר המלמד כי ככל הנראה התגוררה בכפר משפחה גדולה מורחבת.

סימני שאלה עולים באשר לזהות המשפחה ותחומי עיסוקיה, שאלות אשר מקווים החופרים במקום למצוא עליהן תשובה במהלך העבודות.

הארכיאולוגים רואים חשיבות רבה בחקירת האתר ושימורו לאור העובדה כי הוא ייחודי לתקופה. החפירות במקום מאפשרות הצצה לתרבות ולחיים הכפריים של המאה ה-18 שהתקיימו באזור ואשר אופיינו בעיקר בחיי שיתוף וקהילה.

קמ"ט ארכיאולוגיה במנהל האזרחי, חנניה היזמי אמר כי "הדבר המעניין ביותר שגילנו במהלך החפירות היה גילוי ההתיישבות שהשתמרה בצורה מדהימה על כל מערך כליה, דבר המעיד על עזיבה בצורה פתאומית".

"איננו יודעים את נסיבות העזיבה המדויקות כיוון ונתגלו גם סימני שריפה במקום ואנו נמשיך לבצע חפירות במקום שלהערכתי יתנו לנו מידע נוסף על מאפייני התושבים במקום והתקופה. לשמחתי העבודות אשר אנו מבצעים באתרים הארכיאולוגים ביהודה ושומרון לאחרונה נתונים לנו פרטים נוספים המעידים על ההיסטוריה הענפה שקיימת ביהודה ושומרון", הוסיף היזמי.