איתן ברושי
איתן ברושיצילום: עצמי

אם היה מגיע גנב לסניף הבנק שלכם כדי לשדוד, או שהשומר היה תופס אותו בזמן שהוא מנסה לפרוץ לכספת הבנק – האם השומר היה רשאי להשתמש בנשקו? האם לא זה מה שמצופה ממנו?

יש להצטער על אובדן חיי אדם, אך צריך לראות בפעולתו של תושב בית אלעזרי הגנה עצמית. זאת כתוצאה ממכת הפריצות והגניבות שסובל המרחב הכפרי בישראל, אשר נגמרות לעתים במוות.

משיחה שערכתי עם ראש המועצה האזורית ברנר, דורון שידלוב, עולה כי מתחילת השנה התרחשו כ‑90 מקרי פריצה וגניבה מדווחים בשטחי המועצה, והתושבים סובלים מכך כמעט מדי יום. רק בסוף השבוע האחרון התרחשו חמישה אירועים במושב קדרון בלבד.

כמובן שיש לתת למשטרה לחקור את המקרה ולברר מה בדיוק התרחש, אבל זו לא הפעם הראשונה שבה תושב המרחב הכפרי נאלץ להתמודד בסיטואציה כזו מול פורץ. מקרה שי דרומי זכור, והיה גם מקרה פריצה שהסתיים ברצח של תושב אביחיל.

עיקר האיום הוא משוהים בלתי חוקיים או פלשתינים שמסתננים לישראל כדי לפרוץ, ועל כוחות הביטחון לטפל בכך ביתר שאת. המרחב הכפרי נאלץ להתמודד עם מקרים רבים של פריצות, גניבות ומקרי חבלה רבים והממשלה והמשטרה מתקשות לספק פתרונות מלאים.

יש לראות במקרים אלו הגנה עצמית כתוצאה מחוסר ברירה, ולא הריגה או רצח. יש לעודד את התושבים לקיים את חובת השמירה ולנקוט בכל האמצעים כדי להתגונן.

איתן ברושי

חבר כנסת (העבודה), לשעבר מזכיר התנועה הקיבוצית