אלאור אזריה
אלאור אזריהצילום: פלאש 90

הקצינים הבכירים במילואים שיעידו במשפטו של אלאור אזריה מטעם צוות ההגנה, הגישו תצהירים לבית המשפט הצבאי ובהם נמתחת ביקורת חריפה על התנהלות ראשי מערכת הביטחון בפרשה.

תת אלוף במיל' שמואל זכאי טען כי התמונות שתועדו מזירת הפיגוע בחברון מוכיחות כי התביעה טועה, וכי אזריה פעל באופן סביר בשל החשש ממטען.

"העובדה שהמחבל זז והיה יכול להגיע להפעלת מטען, לצד העובדה שהיו שני מחבלים בזירה מהווים עילה מעבר לספק סביר על קיומה של סכנה שמצדיקה פתיחה באש", טען זכאי. "כשבוחנים את מבחן הסבירות הרי שהיה יסוד מקצועי לבצע ירי לנטרול המחבל".

בתצהיר שפורסם בערוץ 2, זכאי אף מפנה אצבע מאשימה לעבר דרג הפיקוד בשטח שלטענתו פעל בניגוד להנחיות. "היה שם ברדק", קבע. "שום בידוד, חיילים מסכנים את עצמם, את הצוותים רפואיים וחיילים אחרים. הנחיית המג"ד ממשיכה את הכשל הפיקודי. אין ואסור לפנות מחבלים מבלי זיכוי חבלני".

זכאי גם מתח ביקורת חריפה על שר הביטחון דאז משה יעלון, שטען אז מעל דוכן הכנסת כי "מי שסרח צריך לתת את הדין".

לדברי זכאי, "האם יעלה על הדעת שהחייל ידע שהוא הולך לדין משמעתי ולאחר מכן יתבטא שר הביטחון, רמטכ"ל ודובר צה"ל בעניין זה?

"בהתבטאויות כמו 'החייל סרח, החייל התבהם'? הדברים בעיני מזעזעים. לא זו אף זו, מדובר בפעילות שמחבלת ומחסלת כל אפשרות להליך שיפוט נקי".

תת אלוף זכאי מוסיף כי "ההתנהלות לאחר התחקיר של דרג הפיקוד הבכיר, כולל האשמתו הפומבית של הלוחם ברמיזות ובצורה ישירה היא שערורייה מקצועית וערכית", טען. "הייתה כאן פגיעה חמורה בהיגיון של בסיס החוק. דבר שהשלכותיו הן לא פחות מבעלות סיכון לחיי אדם בעתיד".

עוזי דיין
עוזי דייןצילום: פלאש 90

האלוף במיל' עוזי דיין טען בתצהיר שהגיש כי לא היה מקום לפתוח בחקירת מצ"ח בעקבות הירי במחבל. "הפיקוד על האירוע וניהול הזירה היה לקוי", אמר.

"אין לערב את מצ"ח בחקירת אירועים מבצעיים. אין להם את הניסיון הדרוש לכך. אני מציע לבית המשפט להתעלם מכל האמירות השופטות שנשמעו ומכל לחץ ציבורי. לתוצאות המשפט יש משמעויות לכלל הלוחמים והציבור הרחב", הסביר דיין.

האלוף במיל' דן ביטון תקף את הקצינים שנכחו בזירה. "היה מחדל פיקודי מהמח"ט, המג"ד והמ"פ", טען ביטון. "לדעתי המ"פ נכנס לטראומה מעצם הירי. התיק מהווה קו שבר. הכרעה לא נכונה תוביל לכך שאף חייל לא יוכל בסופו של דבר לבצע ירי מציל חיים כמו שביצע החייל".

פרקליטיו של אזריה, עו"ד אייל בסרגליק ואילן כץ מסרו בתגובה: "לא חלף יום מאז נמסרו העדויות לתביעה, והשמות הוצאו לתקשורת. לא נתייחס לתוכן העדויות, אלא בבית הדין. לצוות ההגנה ברורה הכוונה בפרסום השמות, כפי שהופעל לחץ על עדים, שלא יעידו לטובת החייל, הגם שעדותם מסייעת לו.

"למותר לציין כי העדים הבכירים, לא יחששו, גם אם שמותיהם פורסמו ואף שנמתחה מחוגים מסויימים ביקורת על עצם נכונותם להעיד", דברי הפרקליטים.