הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

שולחנו של מקום.

על עבודת תיקון האכילה.

הרב ארלה הראל.

שילה, תשע"ו. 213 עמ'.

([email protected])

הרב ארלה הראל עוסק בתחומי חינוך מגוונים. אחרי שלימד תורה במוסדות שונים, כולל שנים בראשות ישיבת ההסדר בשילה, נכנס הרב ארלה לעולם הנטורופתיה, הכולל שיטות שונות של חיזוק הבריאות הטבעית של הגוף, בעיקר בעזרת תזונה נכונה ובריאה. בידיעותיו התורניות הרחבות בהלכה ובמחשבה הוא מצא מתאם משמעותי בין דרך התורה ובין הדרכים הטבעיות המאוזנות והנורמליות, והוא פורשׂ את הדברים באופן שמתקבל על הדעת ועל הלב.

עיקר דבריו הוא התייחסות לתזונה כאל חלק מעבודת ה', כשהוא מתבסס על מאמרי חז"ל ודברי ההוגים והפוסקים, גדולי החסידות ובעלי המוסר. לאכול "משולחנו של מקום" כולל לדעתו נוסף להקפדה על כשרות גם זמני אכילה מתאימים והתייחסות לדרך האכילה ולכוונותיה, וגם לכשרות החברתית (בין אדם לחברו) והסביבתית (צער בעלי חיים) של ייצור המזון ועוד. אחרי הפנמת כל הערכים הללו ניתן להגיע למשטר אכילה הגון והגיוני, שמעצם היותו בריא ומאריך חיים הוא גם כמעט-מחויב הלכתית.

ספר מעשיר ומעורר מחשבה.

*****

מה מקרא זה בא ללמדנו?

לקט עצות מעשיות למורה לתנ"ך בדרכי הוראת התנ"ך.

יקי עשהאל.

סוסיא, תשע"ו. 87 עמ'

([email protected])

הוראת התנ"ך בישיבות תיכוניות ובאולפנות אינה קלה ואינה פשוטה, וסיבות רבות לתופעה זו. בקלילות ובחוכמה, בציניות ובפיקחות, תוך למידה מניסיונו ומניסיונם של אחרים, מנסה יקי עשהאל, חקלאי מסוסיא ומורה ותיק לתנ"ך ביתק"א ובמכללה ועוד, להראות למורה המתחיל (וגם לוותיק השחוק) היכן נמצאים התלמידים בשיעור והיכן נמצא לעתים המורה (ואין זה אותו מקום...). הוא קובע מטרות ומציג ארגז כלים, מציע תבניות ומחלק עצות, והדברים מאירים ומעוררים ובעז"ה גם יועילו.

*****

רשו"ת הדיבור.

תשובות שניתנו באינטרנט בענייני דיבור, אמת ושקר ולשון הרע.

הרב יובל שרלו.

ירושלים,

מגיד-קורן, תשע"ו. 296 עמ'

(6330530‑02)

אחרי רשו"ת היחיד ורשו"ת הרבים ורשו"ת הציבור, וגם רשו"ת להחמיר ושו"ת ההתנתקות, כולם ליקוטים של תשובות שניתנו לשואלים באתרים שונים וקובצו לפי נושאים, הגיע תורה של רשו"ת הדיבור - כמאתיים תשובות העוסקות בשאלות של קדושת הפה היהודי אספו תלמידיו של הרב שרלו מבין אלפי תשובותיו לשואלים האינטרנטיים.

בשישה פרקים מכונסות התייחסויות לענייני חינוך, עבודה, לימודים, משפחה, חברה ותקשורת שיש בהם ספקות הלכתיים. כך למשל מתיר הרב שרלו לשנות מהאמת משום דרכי שלום בדבר מסלול טיול כדי למנוע מההורים דאגה – בתנאי שמדובר באירוע חד פעמי ולא בדרך חיים של שקר, ומתיר להשתתף במשוב על מרצה בתנאי שמדייקים בעובדות ובהערכות ולא מתכוונים לנקום או להזיק. לעומת זאת הוא מחמיר מאוד ואוסר חיקויים (של מורים ומפקדים וחברים) שבדרך כלל כוללים הוצאת שם רע והלבנת פנים גם אם בעקיפין, ומתיר אותם רק במקרים הנדירים שבהם האווירה חיובית וידידותית ואין מהם נפגעים כלל.

[email protected]