אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

הרכב בית הדין האזורי לעבודה בירושלים בראשות השופט דניאל גולדברג קיבל את תביעתם של 43 כבאים המשרתים בשירותי הכיבוי ביהודה ושומרון לקבל פנסיה תקציבית.

הכבאים, שכולם מלבד אחד התקבלו לעבודה בשנות ה-90, עבדו במשך השנים באיגוד ערים לכבאות יו"ש, ובשנת 2013, עם הקמת הרשות הלאומית לכבאות והצלה, עברו לעבוד בשורותיה.

העובדים טענו כי הסדר הפנסיה הצוברת ממנו נהנו באיגוד ערים לכיבוי והצלה יו"ש היה הסדר מקפח שלא מבטיח את זכויותיהם, ולכן עומדת להם הזכות לפנסיה תקציבית על מלוא שנות עבודתם.

המדינה טענה כי הסכם המעבר לרשות הכבאות אינו מעניק לכבאים זכות זו, ובנוסף טענה כי התביעה התיישנה מאחר שהעובדים ידעו במשך שנים ארוכות מה מצבם.

בית הדין לעבודה, לאחר שניתח את הזכויות שצברו הכבאים בפוליסות ביטוח המנהלים בהן בוטחו, קבע כי לעובדים לא ניתן הסדר פנסיה צוברת ראוי, ועל כן הם זכאים לפנסיה תקציבית. בית הדין הסתמך בקביעתו גם על הסכמת המדינה להעברת כבאי עמק יזרעאל לפנסיה תקציבית, ועל הדרישה לשוויון.

עם זאת בית הדין נתן תוקף של פסק דין להתחייבות העובדים להשיב למדינה את רכיב הפרשות המעסיק מתוך פוליסות ביטוח המנהלים השייכות להם.

"לאחר שהמדינה הסכימה, למרות הוראות הסכם המעבר, להחלת הסדר פנסיה תקציבית על כבאי עמק יזרעאל, האיגוד היחיד פרט לאיגוד רשויות איו"ש שביטח את הכבאים בפוליסות ביטוח מנהלים, תוצאה לפיה התובעים יישארו הכבאים היחידים בישראל שלא תמומשנה לגביה זכויותיה ... תוך הותרת הזכויות הנחותות על פי פוליסות ביטוח מנהלים, אינה מתיישבת עם 'מדינה הגונה, ממשלה המחויבת לאזרחיה, ומערכת משפט המשתדלת לעשות צדק'", קבע השופט.