"שימוש ציני בשבת למטרות פוליטיות"

יעקב וידר, ראש המטה החרדי בליכוד, תוקף בחריפות את חברי הכנסת החרדים והתנהלותם בפרשת חילולי השבת ברכבת. לדבריו ח"כים אלו פוגעים בשבת ומשניאים אותה בעיני הציבור בישראל.

בראיון ליומן ערוץ 7 אומר וידר כי יש לערוך הפרדה בין חברי הכנסת החרדים לרחוב החרדי וכי הח"כים החרדים אינם מייצגים את הרחוב החרדי כשם שחברי הכנסת החילוניים אינם מייצגים את הרחוב החילוני.

לטעמו הח"כים החרדים לעיתים אף "מזיקים לציבור החרדי כמו במקרה הזה", כלשונו. את טיעוניו הוא מנמק ואומר: "בנושא השבת יש חוק ברור של שעות עבודה ומנוחה, שמגדיר לממונה במשרד העבודה מתי מותר לעבוד בשבת. אני לא אוהב את זה וכמו כל יהודי דתי חושב שלא נכון לעבוד בשבת בשום צורה וסיבה, אבל זה החוק מאז קום המדינה".

"הח"כים החרדים לא דרשו את שינוי החוק בכניסה לקואליציה. ניתן היה לקבוע שאין ממונה על חוק עבודה ומנוחה ואין היתרים לחילולי שבת, אבל זה לא נעשה. הצורה שבה כל פעם שזה לא נוח להם באופן אישי או שרוצים להתנגח בראש הממשלה או בשר התחבורה הם מוציאים את קלף השבת, רומסים ומבזים אותה משתמשים בה לצרכים האישיים שלהם או פוליטיים צרים, זה מחריף את היחס של הציבור הישראלי כלפי השבת. נעשה פה שימוש זר בשבת לצרכים אישיים".

כשנשאל אם הוא מבין מה הסיבה העכשווית של נציגי החרדים לפעול כפי שהם פועלים אומר וידר כי "גם המשופשפים שמבינים בפוליטיקה החרדית לא תמיד מצליחים לעקוב אחרי הצרכים האישיים של גפני ודרעי ויש כאן צרכים כאלה. הלוואי והעבודות הללו יפסקו, אבל נעשות עבודות גם בממשלות עבר וגם בממשלה הזו תחת אישורי החוק. יותר מכך, שעות העבודה היו אצל השר דרעי והוא ויתר עליהם בקלות. הוא יכול היה לדרוש או לשנות חקיקה ולגרום לכך שזה יהיה תחת סמכותו או סמכות הח"כים החרדים, אבל הם בחרו לברוח מזה כי זה נוח להם לצוץ אחת לתקופה כמגיני השבת מול כל הרשעים שמסביב שרוצים לפגוע בשבת".

מוסיף וידר וקובע כי ממשלות שמאל ובעיקר ממשלתו של אהוד ברק "חבטו בשבת בזדון וברצון, אבל זה לא המקרה בממשלת הליכוד והבית היהודי. הממשלות של הליכוד הבית היהודי והחרדים לא רצתה לבזות את השבת ולא להתריס, אלא נעשו דברים שהוכרחו על ידי גורמי המקצוע, ואלו דברים שנעשו מאז ראשית המדינה. לכן מאוד תמוה בעיני המשחק הכפול והצבוע הזה של הח"כים החרדים. אם רוצים לשנות חקיקה קומו ותדרשו חקיקה מסודרת של הפסקת הנוהג הזה של ממונה שמאפשר עבודות פה ושם בשבת".

ומה באשר לרחוב החרדי? וידר משוכנע שקיים פער של ממש בין הרחוב הזה לנציגיו. "הציבור החרדי נזעק וכואב לו על עבודות שבת ובצדר. שבת היא של כל העם היהודי והיא לא נכס בטאבו של דרעי או גפני, אבל זו ערימת צביעות של אותה עסקונה. הרי העבודות הללו קיימות מאז קום המדינה, אז מה קרה כעת שלא היה לפני שנה?", שואל וידר וכשהוא נשאל אם יתכן והפעם הגדיש השר כץ את הסאה כאשר, לטענת ח"כ גפני, שיקר לנציגים החרדיים כשקבע באוזניהם שלא תהיה עבודה בשבת, משיב וידר וקובע כי מדובר בהונאה של הח"כים החרדים דווקא:

"נפגשתי עם שר התחבורה בנושא הזה והייתי בקשר רציף עם משרד ראש הממשלה. אף אחד לא חשק בעבודות הללו בשבת. הליכוד לא במקום הזה של השמאל, מקום של התרסה נגד השבת. שר התחבורה נפגש איתם ואמר שלצערינו יהיו עבודות בשבת תחת אישורי הממונה על שעות מנוחה ועבודה. שום דבר חריג לא קרה. הכול קורה תחת הדגל שהם מקדשים אותו, דגל הסטטוס קוו. הח"כים הסכימו בחדר אבל לאחר כמה ימים זה פרץ לתקשורת החרדית והם פרצו עם איומים וזעקות חמס. אני לא מצליח להבין את ההתנהלות הזו".

ממשיך ומוסיף וידר וקובע כי "ההתנהלות הזו לא חדשה", וכי כך היה גם בפרשת הכותל הרפורמי – "נפתחו הסכמות בחדרים סגורים, דברים שאני לא האמנתי שהח"כים החרדים יכולים להסכים להם, אבל כשזה יצא לתקשורת החרדית הלא ממוסדת הפילו הכול על הליכוד והבית היהודי, וניתן היה לקרוא את העיתונים החרדים עם השמצות פרועות נגד הממשלה, הליכוד והבית היהודי תוך שהם מסתירים את העובדה שהם הסכימו לזה בחדרים הסגורים".

"אין לי מדד לחילולי שבת מותרים או אסורים. הצעתי בסוף השבוע שהרב לאו, הרב הראשי לישראל, יהיה זה שיפשר במקרים כאלו. החוק אמנם לא מאפשר זאת כעת, אבל ניתן להסדיר זאת בחקיקה. נאמר לי שגורמים במפלגות החרדיות לא הסכימו כי הרב לאו לא מסכים איתם ולא מתנהל איתם פוליטית. זה מחריד אותי".

"הם משניאים את השבת ואת מסורת ישראל על הציבור הישראלי. כמעט ואין מפלגות, גם לא 'יש עתיד' של לפיד, שמסיתות נגד הציבור החרדי והשבת, אבל דווקא בתקופה הזו הם ראו לשוב ולעשות סיבוב ציני פוליטי על גב השבת כדי לנגח את ראש הממשלה ושר התחבורה וזה דבר שאסור שיקרה, והגיע הזמן לומר לציבור את האמת", חותם וידר.