מפרסם נתונים. משרד החינוך
מפרסם נתונים. משרד החינוךפלאש 90

משרד החינוך מפרסם היום (שני) לראשונה את ה"תמונה החינוכית" של הרשויות המקומיות, לאחר שהתמונה החינוכית ברמה הארצית התפרסמה בראשית החודש.

עם זאת יש לציין כי הנתונים מתפרסמים בנפרד עבור כל רשות, וכי המשרד לא מספק נתונים השוואתיים בין הרשויות השונות.

לקריאת נתוני התמונה החינוכית ברשויות השונות לחצו כאן

התמונה החינוכית משקפת בצורה הולמת יותר את מגוון העשייה החינוכית בבתי הספר העל יסודיים - הישגים ערכיים, קהילתיים וחברתיים לצד הישגים לימודיים.

דו"חות התמונה החינוכית הופצו לרשויות המקומיות כבר לפני שבוע, בתום כינוס משותף של משרד החינוך, השלטון המקומי ואיגוד מנהלי מחלקות החינוך. הרשויות המקומיות למדו את נתוני התמונה הרשותית וזאת כחלק מההיערכות לפתיחת שנה.

בעבר המדידה התייחסה לשיעור הזכאות לבגרות בלבד, אולם כעת התמונה החינוכית כוללת ארבעה אשכולות: ערכים ואקלים חינוכי, נשירה והתמדה, הצוות החינוכי ולמידה והישגים. בכל אשכול למידה מוצגים הערכים הרלוונטיים לאשכול בראייה רב שנתית (למעט היגדים שהמדידה שלהם החלה בתשע"ה).

שר החינוך, נפתלי בנט, ציין "בתי הספר הם לא מכונות של ציונים אלא חממות של ערכים. בית ספר שבודק את התלמידים רק לפי הציון - לא מעניק חינוך, אלא נותן מסר שלילי לתלמידים. הבטחתי למורים שפגשתי בשטח והיום אני מקיים - נמדוד בתי ספר לפי מדדי איכות, ערכים ומניעת נשירה לצד מדידת זכאות. אני מאמין ששינוי שיטת המדידה תביא לשינוי משמעותי במערכת החינוך''.

בנט הדגיש כי מדידה לא סותרת ערכים אלא ''היא כלי לצמיחה ולשיפור. השאלה האמתית היא מה מודדים. אם מודדים רק הצלחות וזכאות - מפספסים את הערכים, את ההתעקשות על כל תלמיד, את החינוך לעזרה לזולת, ואת זה אנחנו משנים היום".

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, אמרה כי "מערכת החינוך יוצאת לדרך חדשה. דרך שתעצב שפה ושיח חינוכי אחר ושונה. דרך שתשקף את מגוון העשייה של המנהלים, המורים והתלמידים במוסדות החינוך ותביא לידי ביטוי את היכולות הרב גוניות של כל אחד ואחד. מהיום, מערכת החינוך תציג תמונה חינוכית שמעלה על נס את העשייה הערכית אשר כוללת, בין היתר, מעורבות חברתית, קרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים, התמדה ונשירה''.

אלה, לדבריה, יעמדו לצד העשייה הלימודית, שאף היא תכלול היבטים חדשים. ''לא רק הישגים לימודיים אלא גם סקרנות, מסוגלות ועניין בלמידה. כל אלה יחד יציגו תמונה אחת, מונגשת, שקופה ודינאמית. התמונה החינוכית גובשה בשיתוף עם השותפים לעשייה החינוכית – רשויות, מנהלים, מורים והורים. לשותפות הזו ערך עליון והיא מהווה רק חלק ממערך שלם של שותפויות שהמשרד מנהיג וימשיך להנהיג בשנים הבאות".