אדווה ביטון
אדווה ביטוןיוני קמפינסקי

ד"ר אדווה ביטון, אמה של אדל הי"ד שנרצחה בפיגוע אבנים, מותחת ביקורת חריפה על החלטת בית המשפט העליון להקל בעונש המאסר שנגזר על שבעה ערבים שיידו אבנים.

"עד מתי ינצלו את טוב ליבנו?" תהתה ביטון בראיון לגלי צה''ל, "אנחנו רואים שבשטח אותם מחבלים, הם מפרשים את הרחמים שלנו כפי שאמרנו כחולשה, אל מול אויב יש לנהוג ביד קשה''.

''הגיע הזמן שאנחנו נבין וגם מערכת המשפט תבין שאבן זה כלי ירי לכל דבר, גם דוד הרג איתו את גוליית", הזכירה ביטון.

אתמול, כאמור, החליטו שופטי בית המשפט העליון להקל בעונשים שנגזרו על שבעה נערים ערבים שהורשעו בשלושה מקרים של יידוי אבנים כלפי מכוניות. באחד המקרים אף נפצע יהודי מהאבנים ונזקק לטיפול רפואי.

עונשם של שבעת הערבים עמד בתחילה על בין שנה לשלוש שנות מאסר, ולאחר ערעורם הורדו להם בין חודשיים לתשעה חודשים ונגזר עליהם פיצויים בסך של עד 8,500 שקלים.

על פי כתב האישום, תקריות יידוי האבנים אירעו לפני כשנה. הערבים יידו אבנים לעבר מכוניות של יהודים בכביש 20 שמחבר בין פסגת זאב לכביש 443 בירושלים. במקרה אחר פצעו חרדי שעצר בשולי הדרך כדי לתקן את רכבו.

הערבים ערערו על העונשים שגזר עליהם בית המשפט המחוזי. השופט אורי שהם קיבל את ערעורם וקבע כי מדובר בעונשים חמורים עבור קטינים, שלרובם זו ההסתבכות הפלילית הראשונה.

"חומרה רבה ניבטת ממעשיהם של המערערים, בעיקר משאין המדובר באירועים שהתפתחו באופן 'ספונטני', אלא שעסקינן בהתארגנות מקומית, שבמסגרתה רקמו המערערים תכנית לפגיעה ביהודים, אך בשל היותם יהודים", כתב השופט שוהם.

לפסק הדין הצטרפו השופטים ניל הנדל וצבי זילברטל. "התנהגות מעין זו, המונעת מטעמים אידיאולוגיים, אשר נועדה להפר את שגרת החיים במדינה – מחייבת תגובה קשה ומרתיעה, בדמות עונשים ממשיים. ואולם, לא ניתן להתעלם מהעובדה כי כל המערערים היו קטינים, בגילאי 17-13.5 שנים, במועד ביצוע העבירות", ציין שוהם.

''בית משפט זה עמד, לא פעם, על כך שגם כאשר מדובר בעבירות המבוצעות על רקע לאומני, יש לשמור על מלאכת האיזונים הנדרשת, עת עסקינן בענישתו של קטין", הסביר השופט את ההקלה בעונשים.