הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

אעירה שחר.

שיחות שחרית לפרשות השבוע ומועדי השנה.

הרב משה צבי וקסלר.

בני ברק, ישיבת בני עקיבא קריית הרצוג, תשע"ו. 223 עמ'

(5700191‑03)

כאשר נודע ערכן של דקות אלו בעיניהם ובלבם של תלמידים רבים, החליט ראש הישיבה להעלות אותן אל הכתב עם ההתאמות הנדרשות. התוצאה היא ספר ובו דברים קצרים ונאים לכל פרשה ולכל מועדי השנה, דברים שמחברים את האדם לחייו, לבוראו, לערכיו ולערכו-שלו.

כך בפרשתנו הוא מסביר את השבח המובא ברש"י שה' הוציא את ישראל ממצרים דווקא בחודש האביב המתאים ליציאה למדבר, שחסד אמיתי כולל גם התייחסות לפרטים הקטנים, ויש בדבר לימוד גדול לכולנו.

*****

לנתיבות התורה הגואלת.

הדרכות יסודיות לדרך לימוד תורתנו הקדושה מפי מורנו ורבנו מרן הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל.

נכתבו על ידי חיים אביהוא שורץ.

מהדורה שנייה.

טבריה, 'טובה ראייתה', תשע"ו. 103 עמ'

(5770386‑058)

מדובר במהדורה מושלמת ומתוקנת של חוברת שיצאה לאור בשנת תשע"א, ובה פרקי תלמוד תורה מתוך סדרת ספרי 'התורה הגואלת' של הרב אבי שורץ מבית אל, מתלמידיו המובהקים של הרב צבי יהודה קוק זצ"ל.

הפרק הפותח מציג את למדנותו וחסידותו של הרצי"ה, ואחריהם באים כ"ו פרקים העוסקים בגישה לתורה, ביחס בין הכללים לפרטים בה ובין למדנות ללימוד אמונה, בהנהגות בן ישיבה, בהגדרת תלמיד חכם, במיוחדותה של תורת ארץ ישראל, בהלכה ובאגדה, בבבלי ובירושלמי, בנגלה ובנסתר, בגר"א ובבעל התניא, בעיון ובבקיאות, בלימוד מול מעשה ובחשיבות הלימוד בחברותא ועוד ועוד, דברים שכל בן תורה ראוי שידעם ויפנימם ויחזיק בהם בכל מאודו.

*****

לצאת מהדעת.

מצרות לאוצרות בחיים הזוגיים.

שיחות מאת הרב יהושע שפירא.

העורך: צבי איל.

תל אביב,

בהוצאת ידיעות אחרונות וספרי חמד, תשע"ו. 398 עמ'

([email protected])

י"ד פרקים הספיקו לרב יהושע שפירא שליט"א, ראש ישיבת רמת גן ואיש חיל רב פעלים, כדי להציג לפני כל אדם מראה שבה משתקפים חיי הזוגיות באושרם ובמועקתם, בשמחתם ובכאבם, כאשר ביד אוהבת הוא מנסה להוליך את בני הזוג למקום חדש. לדעתו האושר והקרבה נמצאים דווקא במקומות שבהם מתגלים מתחים ואי הבנות בין בני הזוג, וגם בחיי השגרה - שעשויים להיות אוצר של אינטימיות וחיבה במקום להיות, במקרה הטוב, שטח הפקר שאינו מזיק. לדעתו הלחץ והדחק אמורים לכוון אותנו לחוויות וריגושים חיוביים ומועילים, ו"היציאה שלנו מדעתנו" עשויה במקרים מסוימים דווקא לשחרר אותנו ולעזור לנו לגדול ולהתחזק, ואף לקרב אותנו סוף סוף להבנת דעתו המנוגדת של בן זוגנו.

עשרות הרצאות ומאות שיחות אישיות של הרב שפירא הפכו בידו האמונה של צבי איל לספר מרתק ומלמד, שאין מי שלא ימצא בו תובנות לחיים מאושרים ושמחים יותר בביתו, עד מאה ועשרים שנה.

[email protected]