ד"ר הדר ליפשיץ
ד"ר הדר ליפשיץצילום: עצמי

השבת לא ניתנה רק לציבור הדתי ומפלגותיו. בילדותי התל-אביבית הוביל הרב איסר פרנקל זצ"ל את תושבי שיכון בבלי, דתיים ושאינם דתיים, להפגנה נגד פתיחת קולנוע דקל בשבת.

מאבק לשמירת וזכירת השבת בעיר העברית יכול להצליח רק אם יהיה כל-ישראלי. אם ישלב דתיים, חילוניים, חרדים, מסורתיים ומתקדמים.

טרם יטיף הציבור הדתי ונציגיו לאחרים, עלינו לפשפש במעשינו שלנו. מפלגותינו מחפשות את המטבע מתחת לפנס, בתיעול משאבי היהדות לבוחריהן. בתל אביב יש פחות רבנים מאשר בגוש עציון. בחינוך הממלכתי מקבלים פחות שעות יהדות מאשר בחמ"ד. אילו המדינה הייתה מתקצבת בתל אביב 200 רבני קהילות במקום ארבעה (!), היינו במקום אחר לחלוטין.

לא פחות מקומם טיעון הפגיעה בסטטוס קוו, כאילו עליו כרת ה' עמנו ברית בחורב. אסור להסכים לחילול השבת הקיים והמתרחב בחסות הסטטוס קוו, ועלינו לחתור להסדרים חדשים וטובים יותר בכל התחומים – שבת, חינוך, נישואין, גיור ועוד.

הדרך להתקדם מחייבת הרס יוצר. סתירת ההסדרים הקיימים כדי לבנות, בהסכמה רחבה, יסודות איתנים ועדכניים לעיצוב דמותה היהודית של מדינת ישראל. דוגמה מובהקת מצויה בקריאת הרב בקשי דורון שליט"א, לפני כתריסר שנים, לבטל את חובת הנישואין הדתיים הקיימת היום בסטטוס קוו, וזאת כדי לחזק את קדושת המשפחה. גם בעניין השבת הביע הרב עמדות השונות מעמדותיהן של המפלגות הדתיות, כדי לקרב את ישראל לאביהם שבשמיים. סתירת זקנים – בניין.

מה לנו להירדם בסטטוס קוו? נקום ונקרא אל האלוקים. נשאף לשפר ולשכלל ללא הרף את אופייה היהודי של מדינת ישראל בכל המישורים. רק הסכמה רחבה מתוך הידברות תעשה זאת. במקום הסטטוס קוו המקבע לכאורה ומחליש למעשה, עלינו לעצב הסדרים דינמיים שמובילים לדיון והתקדמות מתמדת אל החזון שאליו מחויבת כנסת ישראל מעודה.

ד"ר הדר ליפשיץ

מרצה במחלקה למדעי המדינה במכללת אשקלון ויוצר 'המודל הקהילתי' של נאמני תורה ועבודה