חמישים אלף מבקרים בשנה. בית הרב קוק
חמישים אלף מבקרים בשנה. בית הרב קוקצילום: בית הרב קוק

לרגל סיום שנת המאה וחמישים להולדת הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, יקיים 'בית הרב' בירושלים במהלך חודש אלול את הכנס השנתי העיוני הראשון למשנת הרב קוק.

בכנס המכונה 'מעלין בקודש', אשר מתקיים בשיתוף עיתון 'בשבע', ייערכו דיונים במשנתו ובמורשתו של הרב. הכנס ייפתח בכנסת ביום שני בעוד כשבוע וחצי על ידי יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין, ומושב שני יתקיים ביום חמישי שלאחריו בבית הרב. אירוע הסיום יהיה ביום ראשון, ט"ו באלול, במלון קראון פלאזה בירושלים, במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין.

במסגרת הכנס השנתי העיוני הראשון למשנת הרב קוק, שכאמור יחל בעוד כשבוע וחצי, הכריז בית הרב על תחרות הלחנת שירים מכתבי הרב קוק.

לוועדת התחרות נשלחו כ‑38 לחנים, בהם של מוזיקאים ידועים. לקראת פתיחת הכנס יוכרז הזוכה, ושירו יבוצע באירוע המרכזי של הכנס במלון קראון פלאזה. המקום הראשון יזכה בהפקה מקצועית של השיר באולפן, ובקרוב אמור לעלות מופע עם חלק מהשירים שנשלחו במסגרת התחרות.

בית הרב בצל רבי קומות

במקביל לכנס יקיים בית הרב בחודש אלול פעילות מיוחדת נוספת - יום התרמה בארץ ובעולם שמטרתו גיוס כספים לצורך החזקת בית הרב, ובעיקר למימון המאבקים המשפטיים שבהם הוא נתון שנים רבות. יום ההתרמה ייערך ביום שלישי הקרוב, ג' באלול - יום פטירתו ה‑81 של הרב. במהלך יום ההתרמה יוקם חדר מצב ובו יישבו כ‑30 טלפנים וטלפניות מתנדבים, שיבקשו את תמיכת הציבור במימון המשך קיומו, לא פחות, של בית הרב.

כמה גורמים שונים, חלקם קשורים זה בזה, מאיימים על קיומו של הבית, הנמצא ברחוב הרב קוק במרכז ירושלים. המבנה שימש בעבר כמעונו של הרב קוק זצ"ל, ושם גם שכנה ישיבת מרכז הרב במשך שנים רבות. מי שלא ביקר במקום בשנים האחרונות, יופתע לגלות את תנופת הנדל"ן האדירה באזור. רחובות הנביאים והרב קוק וכן רחובות סמוכים נוספים שינו את פניהם, ונבנו בהם רבי קומות מסוגננים ויקרים. בית הרב אמנם הוכרז על ידי עיריית ירושלים כמבנה לשימור, אולם יושב ראש בית הרב, הרב יוחנן פריד, חושש מאוד לעתידו: "האזור הפך לאזור של רבי קומות. זה לא מוסיף לנוף המיוחד של רחוב הנביאים ורחוב הרב קוק, וזה גם מפריע לעבודה התקינה - גם הבנייה עצמה וגם צמצום החצר של בית הרב. למרות שזה בית לשימור, לפי החוק יוצאים ידי חובת שימור גם אם שומרים על המבנה החיצוני ואפשר בפנים להרוס. אם רוצים יש כל מיני דרכים לעקוף את זה. זה פלא שאחרי שנים כה רבות שהבית מתפקד, עדיין הוא לא קיבל את הביסוס הכלכלי שלו, כראוי לבית מונומנטלי בתוככי ירושלים".

לדברי הרב פריד, משרדי הממשלה כמעט אינם תומכים בבית המיוחד: "ממשלת ישראל באמצעות משרד הדתות נותנת מעט מזעיר עם קשיים גדולים. חייבים לעשות מאמץ ציבורי גדול. הפנייה היא לכל הציבור, מתוך תקווה שעם ישראל ובמיוחד מעריציו ותלמידיו של הרב יראו לנכון לשים את כספם, ולא רק פרוטות, גם באלפים. ישנם כבר כמה תורמים נכבדים, ביניהם משפחת הרי פישל באמריקה שבנו את הבית, שיתגייסו גם באמריקה. אנחנו מקווים שגיוס הכספים יהיה משמעותי, והוא תלוי מאוד ברצון הטוב של הקהל".

מה שגוזל סכומי עתק ומהווה את האיום המרכזי על המשך קיומו של הבית הוא המאבק המשפטי שמתנהל זה שנים רבות בין עמותת בית הרב לוועד הכללי 'כנסת ישראל', הטוען כי הוא האחראי לבית. בית הרב נבנה כקומה שנייה מעל הקדש 'בית דוד' שנתרם על ידי הנדבן דוד רייז לעניי ירושלים. הקדש זה כלל כעשר דירות שהוקדשו למגורי עניים. לאחר שהתמנה הרב קוק זצ"ל לרב הראשי האשכנזי הראשון לישראל, החליט הנדבן הרי פישל לתרום לבניית מגורים ראויים לרב. אנשי הוועד הכללי הציעו לבנות מעל להקדש 'בית דוד' קומה שנייה שתשמש למגורים לרב וכן לרבנים האשכנזיים הראשיים שיבואו אחריו. ואכן הרב קוק זצ"ל התגורר בחלק הצפון-מערבי של הקומה השנייה עם משפחתו עד לפטירתו. ישיבתו, ישיבת מרכז הרב, שכנה שנים רבות בחלקה הדרומי של הקומה. לימים עברה הישיבה למשכנה הידוע בשכונת קריית משה בירושלים, ואנשי הוועד הכללי טוענים כי המקום חזר להיות שייך לאנשי ההקדש 'בית דוד'.

מנגד טוענים אנשי בית הרב כי הקומה הראשונה שייכת להקדש של דוד רייז, ואילו הקומה השנייה שייכת להקדש נפרד של הרי פישל. בין היתר מסתמכים אנשי בית הרב על ההסכם שחתם פישל עם אנשי הוועד הכללי לצורך בניית הקומה השנייה, שם נכתב במפורש כי הבית "מוקדש לצמיתות לשם בית הרב הראשי לעדת האשכנזים הי"ו, ולא יימכר ולא ייגאל בשום אופן בעולם כלל וכלל". לדבריהם, פישל תרם את המבנה לרב קוק ולמשפחתו, והרב פריד מעיד כי קיבל הוראה מפורשת מהרב צבי יהודה, בנו של הרב קוק, להמשיך את מורשת אביו בבית הזה.

בית הדין: הצעת פשרה

לפני כחמש שנים פסק בית הדין הגדול כי גם הקומה השנייה במבנה היא חלק מהקדש 'בית דוד', ואנשי הוועד הכללי הם האפוטרופוסים על הקדש זה. על פי הפסיקה, לאנשי בית הרב אין כל בעלות על המקום. עם זאת, שינה בית הדין את ייעוד המקום מתמיכה בעניים ומקום מגוריהם של הרבנים הראשיים האשכנזיים למתחם שישמש להפצת תורתו של הרב קוק. לעמותת בית הרב יש זכות להשתמש במקום תמורת דמי שימוש חודשיים שישולמו לאנשי הוועד הכללי, וגובה דמי השימוש ייקבע על ידי ועד ממונה שיורכב משני נציגי הוועד הכללי ונציג נוסף מטעם עמותת בית הרב.

פסיקה זו העמידה במצב קשה את אנשי בית הרב, ומסביר הרב פריד: "היות שהנושא עלה לדיון בבית הדין הרבני הגדול וגם בבית המשפט המחוזי, הדבר מחייב הקמה של סוללת עורכי דין מהטובים בארץ שייכנסו לעובי הקורה, כדי להזים את הטענות של אלו שמבקשים את המקום הזה לבנות בו בניינים. האזור כולו עובר תנופה נדל"נית, והתיאבון הכספי גדל עם העובדה הזאת. אנחנו הופכים למבנה קטן, סוכה, בתוך הדבר הזה".

בשבועות הקרובים צפוי בית המשפט המחוזי בירושלים למסור את החלטתו בעניין הצעת פשרה של בית הדין הרבני האזורי, הכוללת שילוב של הקמת צוות היגוי מצד אחד, וחכירה של המקום לדורות מצד שני. אם לא תאושר ההצעה - יימשכו המאבקים המשפטיים.

כיום משמש בית הרב כמוזיאון פעיל למשנתו ולמורשתו של הרב קוק. כחמישים אלף איש מבקרים במקום מדי שנה, ומתקיימים בו סיורים, שיעורים ופעילויות נוספות. לאחרונה הקציבה ממשלת ישראל כמה מיליוני שקלים כדי לטפח את המתחם במסגרת פיתוח אתרי ראשית היישוב בארץ. לדברי הרב פריד הדבר איננו מספיק: "בבית הרב צריכים לתקן תשתית של בניין בן יותר ממאה חמישים שנה. ההוצאות גדולות לאין שיעור בכל המובנים - גם כי צריך להגן מבחינה משפטית, וגם במובן הזה שדרוש הרבה כסף לשימור המקום כדי שיהיה אפשר לתפעל אותו כמו שצריך".

בא כוחם של הוועד הכללי 'כנסת ישראל', עו"ד רפאל שטוב, אומר בתגובה לטענות: "בזמנו ניתנה תרומה כספית של נדבן מארצות הברית, הרי פישל, ועוד נדבנים של הוועד הכללי של כנסת ישראל, שהקימו דירה עבור הרב הראשי לישראל. הרב הראשי באחרית ימיו גר שם, ומי שמימן לרב קוק זצ"ל את כל ההוצאות היה הוועד הכללי, כולל המזכירים שלו, כולל ההוצאות שלו, וכל הוצאה מכל סוג שהיא, והכול מופיע בכתובים".

עו"ד שטוב טוען כי מנהלי בית הרב "לא שייכים לרב קוק" ולא מורישים את מורשתו אלא הם "סוחרים שהשתלטו על הבניין, עושים כסף במקום ומוכרים כרטיסים". לדברי עורך הדין, "המורשת של הרב קוק נמצאת בישיבת מרכז הרב, שם לומדים תורה לזכרו ושם גם נמצאת ההנצחה האמיתית שלו". עו"ד שטוב מאשים את מנהלי בית הרב בביזוי זכרו בכך שהם מסרבים, לדבריו, לציית לפסק בית הדין הרבני הגדול.