בעקבות לחצי שרים, התוכנית תעלה להצבעה בקבינט. ליברמן בסיור עם מפקדי צה"ל
בעקבות לחצי שרים, התוכנית תעלה להצבעה בקבינט. ליברמן בסיור עם מפקדי צה"לצילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון, פלאש 90

שר הביטחון ליברמן הודיע זמן קצר לאחר שנכנס לתפקידו כי הוא ואנשי משרדו מכינים לפלשתינים תוכנית "מקלות וגזרים".

בבסיס התוכנית עומד הרעיון שיש לתגמל את האוכלוסייה הפלשתינית על התנהגות טובה, במקביל לפגיעה באוכלוסייה שמתוכה יוצאים פיגועי טרור. בשיחה עם כתבים צבאיים שנערכה לאחרונה, לאחר שהתוכנית כבר התגבשה, הסביר ליברמן כי במסגרת התוכנית יסומנו כפרים שמהם יוצאים פיגועי טרור ככפרים "אדומים", וכפרים שקטים יסומנו כ"ירוקים".

הכפרים הירוקים יזכו להטבות שונות, בין היתר באמצעות קידום תוכניות בנייה, אישורים לבניית מבני ציבור ומתקני ספורט ועוד. אלמנט נוסף בתוכנית הוא יצירת ערוצי הידברות עם האוכלוסייה הפלשתינית, שיעקפו את הרשות הפלשתינית והעומד בראשה, אבו-מאזן. המטרה היא ליצור ערוצים של הידברות מול קבוצות מנהיגות בחברה הפלשתינית, הן ברמה הכוללת והן ברמה המקומית, הן ערוצים גלויים והן ערוצים חשאיים. מטרת ערוצי ההידברות תהיה לעקוף את הרשות ולתגמל ישירות את האוכלוסייה ללא תיווכה, וממילא גם ללא חיזוקה.

התוכנית כוללת גם השקעה מאסיבית במעברים בין שטחי יהודה ושומרון ובין ישראל, שבהם משתמשים גם הפלשתינים, כדי להפוך את המעבר בהם לידידותי יותר לאוכלוסייה. מדובר בתוכנית שאושרה עוד בתקופתו של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, קודמו של ליברמן בתפקיד, וכעת תהפוך להיות חלק מתוכנית המקלות והגזרים.

התכנית כוללת בין היתר אישורי בנייה נרחבים לפלסטינים בשטחי C, בניית בית חולים סמוך לעיירה בית סאחור בגוש עציון, ועוד תוכניות בעייתיות שבעבר לא אושרו עקב התנגדות של שרים בקבינט.

"לא מתאים לממשלה לאומית"

גורמים בקואליציה מביעים בימים האחרונים דאגה מהתוכנית, בין היתר על רקע העובדה ששר הביטחון ליברמן איננו מתכוון ככל הנראה להביא את פרטיה לאישור הקבינט. חששם הוא שתוכניות שונות בעלות פוטנציאל לפגיעה באוכלוסייה היהודית ביהודה ושומרון, שנבלמו בעבר בעמל רב, תאושרנה תחת המסגרת של תוכנית המקלות והגזרים. עם זאת, בעקבות לחץ של כמה שרים החליט הקבינט להעלות את התוכנית לדיון. שרים בקבינט שעמם שוחחנו השבוע טענו כי לא ייתכן לעקוף את הקבינט ולהעביר מאחורי גבו מהלך משמעותי כל כך. "על מה מגיע לפלשתינים פרס?", תהו.

ביטוי פומבי לחשש הזה ניתן השבוע במכתב ששיגרו שני יושבי הראש של שדולת ארץ ישראל בכנסת, חברי הכנסת יואב קיש (ליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), לשר הביטחון אביגדור ליברמן. בפתח המכתב משבחים ראשי השדולה את שר הביטחון על החלטתו לעקוף את אבו-מאזן: "אנו מברכים על החלטתך לוותר על שירותיה המפוקפקים של הרשות הפלסטינית כמגשרת לאוכלוסייה, ותומכים במגמה הכללית העומדת בבסיס תוכניתך, לבצע צעדי ענישה כלפי האוכלוסייה הערבית שהוציאה מקרבה פיגועים בגל הטרור האחרון, ומאידך להעניק הטבות והקלות לאוכלוסייה שנמנעה מפיגועים. אין ספק שהמחשת והעצמת הלקח שהטרור אינו משתלם, חייבת להיות אבן יסוד בהדברתו, ועל כך תבורך".

אולם בהמשך המכתב מביעים כאמור ראשי השדולה את דאגתם מהתוכנית המתגבשת: "חשוב לוודא שההקלות וההטבות יהיו על בסיס הומניטרי בלבד. לא ייתכן שהטבות אלו ייצרו פערים בלתי נסבלים אל מול האוכלוסייה היהודית, שהיא הקורבן הראשי והמרכזי של פיגועים אלה".

בשדולה מציינים כי התוכנית במתכונתה הנוכחית מחריפה את אפליית האוכלוסייה היהודית ביו"ש אל מול האוכלוסייה הפלשתינית באותם אזורים. "כל עוד האוכלוסייה היהודית ביו"ש ממשיכה לשלם במקביל למחיר הדמים הקשה גם מחיר של הקפאת תכנון עמוקה היוצרת 'גירוש שקט' - לא יעלה על הדעת ש'גזרים' בדמות תוכניות מתאר יהיו מנת חלקה של האוכלוסייה הערבית בלבד. כל עוד הרשות הפלשתינית מנהלת, במקביל לטרור הסכינים, טרור של בנייה בלתי חוקית שמטרתו השתלטות על אזורי C – לא יעלה על הדעת שישראל תלבין בנייה בלתי חוקית זו ותיתן רוח גבית לתוכניות ההשתלטות של אבו-מאזן וחבריו".

את המכתב חותמים סמוטריץ' וקיש בדרישה מליברמן לסגת מהתוכנית במתכונתה הנוכחית ולשנות אותה שינוי יסודי: "ממשלה לאומית לא יכולה להרשות לעצמה צעדים מעין אלה, ועל כן אנו דורשים שאלמנטים בעייתיים אלה יוסרו מתוכנית המקל והגזר שגיבשת".