שופטי בג"ץ. ארכיון
שופטי בג"ץ. ארכיוןפלאש 90

בג"ץ דחה היום (ראשון) את עתירתו של המחבל מוסטפא דיראני וקבע כי ישראל לא תצטרך להחזיר לו את 21 אלף הדולרים שנלקחו ממנו בעת לכידתו בדרום לבנון בשנת 1994.

כזכור, דיראני נלכד על ידי כוחות צה''ל בשל מוערבותו בחטיפתו והחזקתו בשבי של נווט הקרב רון ארד. במהלך המבצע ללכידתו לקחו כוחות צה"ל מביתו מסמכים שונים וכן כספים בסך 21 אלף דולרים.

נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור כתבה בפסק הדין כי ''יש להניח פרשה זו מאחורינו; לא שוכנעתי כי יש בשיהוי, או באיזה מהפגמים האחרים שטען דיראני כי נפלו בצו ההחרמה, כדי להצדיק את ביטולו של הצו, ואף לא מצאתי נפקות מעשית לסעד כזה. אציע לחבריי לדחות את העתירה בלא צו להוצאות".

נזכיר כי דיראני ואנשיו חטפו בשנת 1986 את הנווט הישראלי רון ארד אשר נטש את מטוס הפנטום שלו לאחר תקלה טכנית בעת תקיפת מחנה פליטים סמוך לצידון. במאי 1988, לפי ההערכות, דיראני וארגונו מכרו את רון ארד או שהוא נחטף מידיהם והגיע במישרין או בתיווך סורי לחזקת איראן או לחיזבאללה.

ישראל אספה חומר מודיעיני על דיראני למרות שהצהיר כי ארד כבר אינו בידיו, משום שבאמ"ן רווחה האמונה כי דיראני יוכל להשלים פערים מודיעיניים על גורלו של ארד ומשום שניתן יהיה להשתמש בו כקלף מיקוח בהסכמי חילופי שבויים עתידיים.

לאחר שנתגבשה תמונת מודיעין מספקת על התנהלותו של דיראני, ביצעה סיירת מטכ"ל את מבצע ''עוקץ ארסי'', וחטפה את דיראני מביתו שבכפר קסר נבא, שבעמק הבקאע בדרום לבנון באישון ליל.

דיראני שוחרר ב-2004 במסגרת עסקת חילופי השבויים עם חיזבאללה, בה שוחררו אלחנן טננבוים וגופות שלושת החיילים שנחטפו בהר דב בשנת 2000.