"הגיע הזמן לסטטוס-קוו חדש"

תהילה פרידמן מתנועת נאמני תורה ועבודה ומכון בראשית מתייחסת בערוץ 7 למשבר עבודות הרכבת בשבת.

"משבר השבת גם משמח וגם מבאס", היא קובעת ומסבירה: ''משמח כי השבת הוא נושא ראוי לריב עליו ומבאס כי נושאים את שמה של השבת לשווא".

פרידמן מקווה שעצם העלאת נושא השבת לסדר היום הציבורי והתקשורתי תהפוך את השבת לעניין שבגללו בוחרים בקלפי כך או אחרת ולא רק על פי הנושא המדיני.

עם זאת היא מביעה צער על השימוש הציני שנעשה ביום המנוחה היהודע. "נשיאת שם השבת לשווא ככלי למלחמה בין יהודים הוא פשוט אסון ואת זה צריך להפסיק. יש הרגשה שהרצון לייצר משבר לא נועדה מרצון לרומם את השבת במדינת ישראל, אלא מתוך רצון להרוויח רווחים פוליטיים קצרי טווח".

בראיון היא מלינה על כך שההתנהלות הזאת הופכת את היהדות לנושא למריבה ופירוד במקום לנושא לחיבורים כיוון שלטענתה החברה הישראלית זקוקה לאותם חיבורים וערכים משותפים.

גם ביחס ל"מיתוג" השבת יש לה הצעה, "אנחנו צריכים לצאת מהשפה של 'שמור' שמתעסקת כל הזמן במה אסור, ולעבור לשפה של 'זכור', של שיח על מה אנחנו רוצים ששבת תהיה".

לטענתה נוסח הסטטוס-קוו השתנה וכדוגמא היא מביאה את נושא התחבורה הציבורית, "כשהוחלט שהתחבורה הציבורית לא תעבוד בשבת בקום המדינה לרוב האנשים לא היו רכבים והרעיון היה שכאשר התחבורה שובתת יהיה שקט ברחובות.

"זה כבר לא נכון היום. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו היום מה משרת איסור התחבורה הציבורית בשבת והאם המחיר של פגיעה בעיקר בשכבות החלשות, שווה את התועלת? ואולי אפשר למצוא הסדר ביניים?".

פרידמן מצטערת שלציונות הדתית אין אמירה ברורה בנושא השבת, "לצערי אנחנו לא מספיק מתעסקים בזה, הפתרונות ההלכתיים למדינה ריבונית יהודית נמצאים מאוד בחיתולים וגוי של שבת זה לא פתרון לריבונות יהודית".

היא מסכמת את הראיון בכך שלדעתה הנושא רחוק מסיומו, "אין מנוס מלעשות הסדרה כוללת של השבת ואנחנו צריכים להיות ראשונים לעשות את זה. צריך לקחת בחשבון שבסופו של דבר זה לא יראה כמו השבת הפרטית שלי רק בהרחבה. אך זה הרבה יותר טוב ממצב של נשיאת שם השבת לשווא ככלי למלחמות בין יהודית. זה אסון".