הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןמכללת אורות ישראל

בימי אלול נהגו ישראל לערוך חשבון נפש, הרב יונה גודמן מבקש שבימים אלה על אחד יזכור את אותם רווקים ורווקות שטרם זכו להינשא, ולחשוב האם יש מישהו שאולי ניתן להציע להם להכיר.

בפינתו בערוץ 7 מבהיר הרב גודמן כי ההצעה צריכה להיות עדינה ומכובדת, תוך שסומכים לגמרי על שיקול דעתם של הרווקים אף אם הם דוחים את ההצעה. לדבריו, המחשבה העניינית על אלו שמתמודדים עם מה שמכונה "רווקות מאוחרת" היא חלק מענייני 'בין אדם לחברו' הבסיסיים שעלינו לשפר בימים אלו של תשובה ותיקון.

ברם, לדעת הרב גודמן, "הדאגה לרווקים מבוגרים היא רק חלק מהסיפור. משום מה, אנו שוכחים שוב ושוב אנשים רבים אחרים שהם פנויים, וחלקם כמהים להינשא. כוונתי לגרושים ולגרושות, לאלמנים ולאלמנות. המונח 'רווקים' מבטא התעלמות מאנשים יקרים אלו, ולצערי אין אנו דואגים לחשוב עליהם באותה מידה ואף להציע להם – כשהם חפצים בכך! – הצעות".

הרב קורא לאנשים לגלות רגישות לפנויים שחפצים להינשא מחדש. הוא מדגיש שהנושא רגיש וכי צריך בעדינות לברר האם אותם אנשים טובים, שהיו נשואים בעבר, חפצים כעת בהצעות. אך לדבריו, יש פגם בשכחה הגורפת העולה מאין ספור מאמרים, הרצאות, כנסים וכו' הדנים ב'רווקות המאוחרת' בלבד.

לדעתו, השכחה אינה מקרית, והיא מושפעת מדימוי מוטעה, לפחות לגבי אנשים שהתגרשו, כי לבטח יש אצל חלקם 'בעיה' שיש להיזהר ממנה. הרב גודמן מציין, "יש להניח שכמעט כל אחד מאיתנו מכיר מקרוב אנשים שהתגרשו, ויודעים שהם אנשים מדהימים שמסיבות שבדרך כלל אינן ידועות לנו, התגרשו. אל לנו לשפוט אותם וחלילה לנו לצאת בהנחה שיש להם 'בעיות' באחוז גבוה יותר מכל חלק אחר באוכלוסייה. לעתים אף ההפך נכון: יש להם ניסיון חיים ותוספת הבנה כיצד ראוי לפעול כדי ליצור זוגיות בריאה".

מכאן מגיע הרב למסקנה כפולה, "ראשית, יש צורך לגלות כלפיהם חברות פשוטה וטבעית בחיי היום-יום, בדיוק כמו לכל אדם אחר. שנית, יש צורך, בענווה, לחשוב עליהם, לגשש האם הם מעוניינים בהצעות, ולפעול כדי לסייע להם במודע במימוש רצונם. הסוד הוא ענווה (שלנו) וכבוד (לכל אחד מהם), בצד נכונות לעשות מאמץ למענם. לאורך השנה כולה, ובימי חשבון נפש אלו – בפרט".