דיון בוועדת העבודה על קריסת החניון
דיון בוועדת העבודה על קריסת החניוןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת התכנסה הבוקר (חמישי) לדיון דחוף באסון קריסת החניון בשכונת רמת החייל בתל אביב, בעוד פעולות גופי החילוץ באתר נמשכות.

יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) אמר בפתח הדיון "חברי הוועדה ראו את הנולד כבר מזמן; התרענו על רשלנות ענקית באתרי הבניה וחוסר ההיערכות ותיאום בין משרדי הממשלה. ראינו איך האסונות האלה לא נמנעו, למרות שבחלקם הגדול היו יכולים להימנע. הרצון לחסוך בעלויות ולסיים את הבניה במהירות גורם לזלזול ולאסונות".

לדבריו "יש משטר הפחדה שיטתי ומבהיל כלפי עובד שמעז להתלונן. המלצות ועדת זיילר ודו"ח אדם כלל לא ממומשות, על אף שאומצו על ידי הממשלה".

אלאלוף הודיע כי הוא מתנגד להקמת ועדת חקירה ממלכתית ולא הסכים לדרישת ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת) להצביע על הקמתה. עוד הודיע כי דיון המשך יתקיים בנושא ב-29 בספטמבר, וכי הוא מקווה שעד אז תסיר המשטרה את צו איסור הפרסום.

דובר ארגון מפעילי עגורן צריח בישראל, רועי ויינשטיין, ביקש את עזרת חברי הכנסת "דורכים עלינו כל הזמן. תעזרו לנו, החיים שלנו בסכנה. זו לא בדיחה".

"אני הפועל השקוף. אני יושב שם בקבינה. הקבלנים לא שם, הם לא קיימים. אנחנו בלחץ מטורף, עובדים 15 שעות ביממה. אין מנהל עבודה כשאני מגיע בבוקר, ואני לא מקבל תדריך. אנחנו מפוטרים ומוחלפים כל הזמן. אני עושה מה שאני רוצה. כל עוד המנוף עובד, לאף אחד לא אכפת מה קורה שם", הוסיף.

"על איזה חקירה אתם מדברים? על איזה ועדות?", מחה ויינשטיין בדיון, "אפשר בבקשה קודם כל לקבל שבשבת רוח כדי שאדע האם אני רשאי לעלות על המנוף ברוח חזקה? אפשר גובל עומס שאדע האם אני מסכן את גן הילדים שאני עובד מעליו?".

"מנהלי העבודה שלי מדברים רוסית ותורכית, ומעבידים אותנו בפרך. כי אנחנו המוצר הכי זול. חבר סיפר לי שפנה היום למשרד הכלכלה שמישהו זייף את רישיון העבודה שלו ועובד בשמו על מנוף, ואמרו לו תפנה למשטרה".

ויינשטיין הזהיר בדיון כי תאונת העבודה הבאה היא רק עניין של זמן "אני מבטיח לכם שיהיו עוד הרבה תאונות השנה, ושאחד מהם יהיה בטוח חבר שלי".

מנכ"ל חברת דניה סיבוס, רונן גינזבורג, הופיע בדיון ואמר "שלושה ימים אנחנו לא עוצמים עין ועוזרים בכל מה שניתן, כדי לנסות ולהציל אנשים שקבורים מתחת להריסות. כל האירוע הזה קשה לי מאוד".

"דניה סיבוס תעשה הכל כדי לשתף פעולה עם גורמי החקירה כדי להגיע לחקר האמת. המקרה לא קשור כל כך לבטיחות בעבודה. כפי הנראה, יש כאן כשל הנדסי".

גינזבורג הדגיש כי את הפרויקט ניהל מהנדס, ולא אדריכל. "דניה סיבוס חרטה על דגלה את תחום הבטיחות. בחברת דניה סיבוס יש 12 ממוני בטיחות, אין לזה אח ורע. בכל אתר יש מנהל עבודה מוסמך ויש הקפדה יתרה בנושא הבטיחות".

המנכ"ל התייחס לשאלת ח"כ אלאלוף לגבי האירוע שהתרחש באתר בניה של החברה בחניון בעיר חולון, בו נפלה קורה, ואמר כי החברה לא דיווחה לרשויות על האירוע "כי אין חובה כזאת. אבל האירוע לא הוסתר".