מכשיר השמיעה לאחר ההשתלה
מכשיר השמיעה לאחר ההשתלהצילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה

ד"ר מוחמד טאהא, רופא בכיר מהיחידה לאף אוזן גרון וכירורגית ראש צוואר של המרכז הרפואי הלל יפה, ביצע לאחרונה ניתוח להשתלה של מערכת שמיעה מעוגנת עצם במטופלת בת 70, תושבת אור עקיבא, אשר סבלה מירידה כרונית בשמיעה מזה מספר שנים.

הניתוח, שבוצע יחד עם מנהל היחידה, פרופ' משנה יצחק ברוורמן, מבוצע כיום רק ב- 4 מרכזים רפואיים במדינת ישראל, והוא הראשון מסוג זה שמבוצע ב"הלל יפה".

"מדובר באישה שעברה לפני מספר ניתוחים לניקוי חלל האוזן עקב דלקות כרוניות באוזנה, ניתוחים שגרמו בסופו של דבר לאובדן הדרגתי בשמיעה" מסביר ד"ר טאהא.

"עקב הירידה בשמיעה היא פנתה לקבלת מכשיר שמיעה, אבל מכשירי השמיעה השונים, במקרה שלה, לא התאימו כי נוצר חלל באוזן שיצר הפרעה בשמיעה. כשהגיעה אלינו למרפאה ב"הלל יפה", החלטנו לבדוק התאמתה למכשיר שמיעה מקובע עצם (דהיינו, ההשתלה שנעשתה מתחת לעור, בתוך העצם שמאחורי האוזן), משום שזה היה הפתרון המיטבי, וכמעט היחידי במצבה. המטופלת הסתובבה חיצונית עם המכשיר מספר שבועות כדי לוודא שהוא אכן מתאים לה".

טכניקת הניתוח, כמו גם המכשיר המושתל, נמצאים, יחסית בשימוש מועט (מעל ל- 5000 מושתלים ברחבי העולם), גם בשל המיומנות גבוהה והניסיון הרב הנדרשים מהמנתח המבצע, אך גם בגלל שהמכשיר אינו מתאים לכל אחד, ועלותו יקרה באופן יחסי למכשירים אחרים.

מכשיר השמיעה, מסוג פונטו (PONTO bone anchored hearing system), הינו מכשיר המתאים לאנשים הסובלים מירידת שמיעה הולכתית וגם מעורבת וסובלים מפגיעה במעבר הצליל דרך תעלת השמע והאוזן התיכונה או לאנשים הסובלים מליקוי שמיעה הולכתי ניכר (כמו למשל היעדרות של האוזן החיצונית) ואשר אינם מסוגלים ליהנות מיתרונות של מכשיר שמיעה רגיל מאחורי או בתוך האוזן (כמו למשל במקרים בהם המכשירים עצמם גורמים לדלקות קשות של האוזן החיצונה).

יתרונו הגדול של הניתוח להשתלת המכשיר הוא בכך, שאינו חוסם את תעלת האוזן החיצונית, ולכן אם ישנו זיהום או ישנן הפרשות כתוצאה מזיהום חוזר, אין צורך להוריד את מכשיר השמיעה. כמו כן, איכות הקול שמעביר המכשיר היא טובה יותר משל מכשיר רגיל.

יש לציין כי בטרם ביצוע הניתוח המטופל מנסה את המכשיר מספר שבועות בטרם ההשתלה לוודא כי אכן המכשיר יעיל עבורו מבחינת שיפור השמיעה. הניתוח עצמו אורך בין חצי שעה לשעה בהרדמה כללית ולפעמים גם בהרדמה מקומית ובמהלכו מושתל מכשיר השמיעה בעצם שמאחורי האוזן. החתך שנעשה להכנסת השתל קטן מאוד, ובעל סיכוי נמוך לזיהומים, ולאחר ההחלמה, לרוב, מוסתר על ידי שיער המטופל. הניתוח נמצא בסל הבריאות.

כיום, מספר שבועות אחרי הניתוח, לאחר שהגיעה האישה לבדיקה במרפאה, מדווחת האישה כי חל שיפור משמעותי בשמיעה ובעיקר מבחינת שיפור איכות חייה, ובמילים אחרות – הניתוח הצליח והחולה מרוצה.