מסתננים מאריתראה מפגינים ברמת גן
מסתננים מאריתראה מפגינים ברמת גןצילום: Tomer Neuberg/Flash90

משלחת רשמית של משרד ההגירה של שוויץ, ה- SEM, נסעה לאריתראה מוקדם יותר השנה על מנת לקבוע מה גורלם של עריקים ומשתמטים מצבא אריתראה וכאלו שיצאו מגבולות המדינה ללא אישור.

מסקנות המשלחת התפרסמו לאחרונה והן משמעותיות ביותר ומרחיקות לכת, בדומה לדו"ח של ממשלת בריטניה שהתפרסם בחודש שעבר.

לפי מסקנות הדו"ח, עריקים שיצאו מגבולות המדינה והסדירו את מעמדם בשגרירות ארצם בעזרת תשלום מס של שני אחוז על הכנסתם בכל תקופת היעדרותם, חוזרים למדינה ולא נענשים כלל. אלו שיצאו מגבולות המדינה לתקופה העולה על שלוש שנים, אף לא נדרשים לחזור לשרות פעיל.

לדברי כותבי הדו"ח, על אף שאין הרבה מידע על מקרים של עריקים שהוחזרו למדינה בכפייה, נראה כי אפילו במקרים כאלו העונש אינו עולה על מספר חודשי מאסר עד שנתיים במקרים הכי חמורים וחזרה לשרות פעיל ביחידה.

בדומה למשלחת הבריטית שפרסמה את ממצאיה בחודש שעבר, גם חברי המשלחת השווייצרית נפגשו עם מסתננים מישראל שחזרו לאריתראה באופן עצמאי המדווחים כי לא אונה להם כל רע.

בנוסף, מרבית האריתראים משרתים במעין "שרות לאומי" בעבודות ממשלתיות וכלל לא משרתים בשרות צבאי בפועל. על אף שיש אי ודאות ותקופת השרות יכולה להתמשך בתאוריה למשך שנים רבות, מרבית האריתראים משרתים תקופה של מספר שנים בלבד.

במרבית המקרים, העונש על עריקה או השתמטות משרות צבאי פעיל עומד על מאסר של מספר חודשים בלבד והחזרה ליחידה להמשך השרות. העונש לעריקים משרות לאומי מופחת עוד יותר. נשים משוחררות לרוב בגיל 27 או כאשר הן יולדות.

יש מספר לא מבוטל של אריתראים שמצליחים לא לשרת כלל בשרות צבאי או אזרחי. על פי חברי המשלחת, גם אם בעבר המדיניות הייתה מחמירה יותר, כיום ממשלת אריתראה מתייחסת בסלחנות רבה הרבה יותר לעריקים משרות וחל שיפור משמעותי בתחום הזה.

יונתן יעקובוביץ מ"המרכז למדיניות הגירה ישראלית" אומר, "לשמחתנו אנו רואים שגם מדינות אירופאיות חשובות מכריזות בזו אחר זו כי לא נשקפת סכנה למרבית האריתראים שיחזרו לארצם. מדובר בהתפתחות חיובית ביותר להסדרת סוגיית ההסתננות לישראל שכן אריתראה זו מדינת המוצא עבור מרבית המסתננים השוהים בישראל".

לדבריו, "על המדינה להתחיל בהחזרת תומכי משטר, תיירים ונשים הפטורות מגיוס, תוך כדי הפעלת אמצעים שישללו את התמריץ הכלכלי להמשך השהייה בישראל וליציאה של מסתננים שלא נשקפת להם כל סכנה".