דיון בוועדת המשנה לעינייני יו"ש

ועדת המשנה לענייני יו"ש של ועדת החוץ והביטחון דנה הבוקר (שני) בנושא הקמת אתר הטמנת הפסולת סמוך לאתר "כף הרגל" בסמיכות לישוב רימונים שבבנימין, במימון ממשלת גרמניה.

הדיון התקיים בעקבות המאבק הציבורי המתנהל נגד התכנית, וזאת מאחר שמדובר בבניית מתקנים עבור האוכלוסייה הפלסטינית דווקא בשטחי C.

יו"ר הועדה ח"כ מוטי יוגב אמר בדיון כי האתר חייב לשרת את כלל האוכלוסייה ולהיות בשליטה ישראלית בלבד. "אני מציע לארגונים הירוקים לשבת עם המנהל האזרחי ולנסות להגיע לפתרון משותף ולא להיגרר לדיונים משפטיים בבג"ץ", הוסיף.

קצין מטה לענייני איכות הסביבה במנהל האזרחי, בני אלבז, התייחס בדיון לטענות נגד הקמת האתר, וטען כי המקום יהיה בשליטה ישראלית.

לדבריו, "הנושא בבג"ץ, אבל אני אומר: אתר סילוק פסולת יקום וישמש גם ליהודים וגם לערבים. אני מצהיר כאן שמי שיהיה אחראי על המקום שנמצא בשטח c הוא המנהל האזרחי והוא יהיה בשליטה ישראלית".

לגבי הטענות על מקומות הטמנה אחרים אמר אלבז, "לא אומרים לא למדינה שבאה ורוצה לתת 25 מליון יורו".

מנגד אמר שלמה נאמן, יועץ השר להגנת הסביבה זאב אלקין, "לא ניתן אישור הפעלה לאתר סילוק הפסולת ברימונים אם הוא יהיה לערבים בלבד. אנחנו נשאיר אותו סגור. עמדת השר היא שהאתר יהיה לכלל האוכלוסייה ובשליטה ישראלית בלבד".

עו"ד שלמה רבינוביץ מארגון "ירוק עכשיו" התייחס בדיון למאבק נגד הקמת אתר הפסולת ואמר "אתר זה מתוכנן בשיטה שידועה כמזיקה ביותר לסביבה מבין כל שיטות הטיפול בפסולת וגורמת לנזקים סביבתיים רחבי היקף לרבות זיהום קרקע, זיהום אוויר, פליטת גזי חממה, מי תהום ותפיסת שטחי קרקע באופן הרסני. להטמנה השלכות על בריאות הציבור והשלכות כלכליות רחבות היקף. במדינת ישראל כבר לא מקימים אתרי הטמנה ואילו ביו"ש מתוכנן אתר זה בקנה מידה גדול שיסב נזקים סביבתיים קשים. בנוסף לכך, אתר זה מתוכנן לקום על אתר ארכיאולוגי חשוב".

רבינוביץ ביקש בדיון לקבל מידע מהמנהל האזרחי האם הוא בוחן חלופות וכיצד המשרד להגנת הסביבה פועל בנושא.