קלינטון וטראמפ
קלינטון וטראמפצילום: רויטרס

ד"ר הדס כהן, מומחית לארה"ב מהמחלקה ליחסים בין לאומיים ומכון לייפר באוניברסיטה העברית, סבורה כי על אף המשבר הגדול שנגרם לקמפיין של הילארי קלינטון מה שיכריע יהיו העימותים המתקרבים בינה לבין יריבה, דונלד טראמפ.

לדבריה האירוע הקשה אותו עברה קלינטון מייצר טלטלה כפי שהיה צפוי בכל מערכת בחירות מקבילה, אך הדברים מתחדדים במערכת הבחירות הנחשבת לאחת הסוערות ביותר בתולדות ארה"ב.

"זה מאוד מזיק. עצם העובדה מסתבר שהרופאים שלה ידעו שיש לה דלקת ראות ולא אמרו, ופתאום ראינו איך היא מתמוטטת. אבל מנגד טראמפ הוא מועמד מאוד לא צפוי כמו השתיקה שלו שהייתה בלתי צפויה וזיכתה אותו בהרבה מאוד נקודות", אומרת ד"ר כהן.

כשהיא נשאלת אם ייתכן וברגעים אלה אכן התגלה שטראמפ מסוגל לגלות אחריות ואנושיות ואינו מסתער ויורה כפי שהיו שציפו ממנו, משיבה ד"ר כהן ואומרת כי כדאי להמתין ולראות כמה זמן התנהלות זו תחזיק מעמד. לדבריה אמנם אם הוא יישאר שקול ושקט בסוגיה זו הדבר יפעל לטובתו, אך יש לזכור את פרשת מקסיקו שבה לאחר שהתבטא בעד הקמת החומה בין ארה"ב למקסיקו, נסע למקסיקו, דיבר עם הנשיא בלי להזכיר את הסוגיה הזו אך לאחר מכן חזר לארה"ב ושב לשאת דברים בזכות הקמתה של החומה ואודות ההגירה. דברים אלו מעידים לכאורה על הפכפכנות והתנהלות בלתי צפויה של האיש

כאמור, ד"ר כהן מטילה משמעות רבה על כפותיו של העימות המתקרב. להערכתה בעקבות התעלפותה של קלינטון העימות צפוי לקבל משנה תוקף ויתר משמעות. עם זאת היא מזכירה כי לקלינטון נקודות חוזקה רבות בעימות זה בהיותה בעלת ניסיון ומקצועית בתחום זה. זאת לעומת טראמפ שלו "יש הרבה דברים חדשים למוד ותלוי כמה ישלוף. במקומו לא הייתי שולפת אלא מתכוננת היטב ומנסה להיות מקצועית ככל הניתן".

עוד נשאלה ד"ר כהן אם יתכן וקלינטון תצליח להפוך את הקערה על פיה ולהפוך את אירוע ההתמוטטות לטובתה כמי שתצויר בעיני הציבור האמריקאי כאנדרדוג וכאנושית שאולי תפנה לעם ותאמר בגלוי 'הנה אני אחת מכם, גם לי יש משברים ומתוך המשברים נקום למחר חדש' ודברים מעין אלו. ד"ר כהן סבורה כי מדובר ברעיון מעניין שיתכן ואכן יקרה. "לדעתי היא חזקה מדי. היא מקרינה חוזק ולכן מייצרת הרבה שנאה כלפיה. קשה לי להאמין שהיא תהיה האנדרדוג".

כהן מוסיפה ומעבירה את השיח לאפיק המגדרי וטוענת כי בהיות קלינטון אישה הציבור האמריקאי לא ינהה אחריה במידה והיא תציג את עצמה כאנדרדוג. "יבחרו בה כי היא לא טראמפ וכי היא משדרת חוזק. כעת היא צריכה לשדר שזה אירוע מינורי ולא להתייחס אליו יותר מדי ולהמשיך בפול גז".

איך ממשיכים בפול גז כשהרופאים מצווים עליה לקחת פסק זמן של כמה ימים בעקבות ההתמוטטות? "מתראיינים מהבית ועושים דברים חלופיים. במקומה הייתי עושה ראיון מאוד כן שמדבר על מה שקרה ומוציא את העוקץ והרעל. הימין האמריקאי רק מחכה לרגע שכזה וצריך לא לתת להם עוד נשק".

"אסור לשכוח שמדובר בקצב עבודה שגם צעירים בשלושים שנה מתקשים לעמוד בו. מתחילים מוקדם מאוד בבוקר ומסיימים מאוחר מאוד בלילה, טסים המון ולקצב העבודה הזה יש מחיר מאוד גבוה ומאוד אנושי שהיא מגיעה לאפיסת כוחות".

על הסתרת המידע אומרת ד"ר כהן כי לעם האמריקאי אמנם קשה לסלוח על כך, אך יש לראות גם את ההבדל בין היחס לו זוכה קלינטון לזה לו זוכה טראמפ מהתקשורת. להערכתה דווקא משום היותה אישה היא נדרשת לשקיפות שאינה נדרשת מטראמפ. "יש כאן סטנדרט כפול. טראמפ מסרב למסור את הדו"ח המיסים שלו ולא שחרר את התיק הרפואי שלו. ההתנהלות העסקית שלו מאוד פרובלמאטית. כל אלה לא דבקים בו. לעומת זאת להילארי קלינטון התקשורת הרבה פחות סלחנית, כולל הליבראלית".

באשר לעימותים הצפויים לקלינטון מול טראמפ שבה ד"ר כהן ומעריכה כי הם שיהיו המשמעותיים ביותר למערכת הבחירות הנוכחית. "קשה לי לנבא אבל העימותים יהיו גורם מאוד משפיע, והאישיות של טראמפ והבריאות של קלינטון".