מודעת התערוכה
מודעת התערוכהצילום: דוברות עיריית טבריה

באי קורסיקה נפתחה תערוכה המספרת את סיפורה של קהילת היהודים שהועברה-הוברחה מארץ ישראל אל האי שם קיבלו הגנה מרדיפות השלטון העותומאני.

ראשיתה של הפרשה המונצחת בתערוכה החדשה הוא בשנת 1915, בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה. באותם ימים כאלף מיהודי ארץ ישראל הועברו למבטחים באי קורסיקה שבצרפת. הרקע לכך הוא השלטון העותומני ששלט בארץ ישראל דאז והחשדנות של השלטון כלפי יהודים בכלל ויהודים נתיני הרפובליקה הצרפתית בפרט.

באותה העת חיה בטבריה קהילה שמנתה 739 יהודים בעלי נתינות צרפתית. התרבות הצרפתית הייתה נפוצה במרחב הים תיכוני ועל רקע קשר זה עם צרפת גם הוקם בית הספר "אליאנס" בטבריה מספר שנים קודם לכן. הרפובליקה הצרפתית באמצעות בא כוחה, הקונסול שישב בעיר צפת, איפשרה לאותה קהילה יהודית למצוא מקלט באי קורסיקה. לאחר תקופת מה חזרו רוב המשפחות הגולות לארץ ישראל, אך עדין נותר שם קהילה יהודית קטנה עם שורשים שמקורותיהם נטועים עמוק בעיר טבריה.

סיפורה של הקהילה עלה באחרונה לכותרות ופורסם בהרחבה בכלי התקשורת המקומיים. זאת בין השאר בעקבות ועל רקע משבר הפליטים הסורים וההתמודדות של מדינות באירופה מולו.

התערוכה פתחה בעיר בסטיה שבקורסיקה, בנוכחות ראש עיריית בסטייה ומכובדים נוספים.

בעיריית טבריה מספרים כי בהובלת מרכז התרבות ע"ש אדמונד פלג במרסיי ובשיתוף עם מרכז התרבות היהודי במונפלייה (עיר תאומה של טבריה) הוחל בתהליך מחקר, איסוף מסמכים ותיעוד של הסיפור הנ"ל. בשל מקומה המשמעותי של העיר טבריה בסיפור היסטורי זה, ובשל הרצון לסייע ביצירת תיעוד רציני לכך, הפנתה טבריה כמה כוחות משמעותיים לסייע לתהליך.

בטקס הפתיחה של התערוכה בקורסיקה הוקרא גם מכתב הברכה שנשלח למארגני היוזמה מאת ראש העיר טבריה, יוסי בן דוד, שברך את המארגנים לרגל הצגת התערוכה.

בעיר מציינים כי התערוכה תנדוד במספר מקומות באירופה, כולל מונפלייה. התערוכה אף מיועדת להגיע בסוף לתצוגה בטבריה, במרכז תרבות צרפת בהיכל התרבות יד שטרית במהלך שנת 2017.