ההדמיה של מיה עתידיה, תמיר מנצור כרמל ומעין טוקי כרמל
ההדמיה של מיה עתידיה, תמיר מנצור כרמל ומעין טוקי כרמלצילום: דוברות עיריית ירושלים

כיכר ציון ההיסטורית, הלב של מרכז העיר ירושלים, שמשכה אליה בעשרות השנים האחרונות מחאות, הפגנות ועימותים רבים תזכה בקרוב לעיצוב חדש ופתוח המייצג סובלנות וחיבורים.

אתמול (ב') בחרה ועדת השיפוט את ההצעה של האדריכלים הירושלמים מיה עתידיה, תמיר מנצור כרמל ומעין טוקי כרמל לעיצובה מחדש של כיכר ציון.

ההצעה הזוכה "קרחת יער אורבנית" מציעה להפוך את הכיכר למקום ישיבה נוח, נעים ומוצל. כיכר שניתן השתמש בה גם כמקום התכנסות, מקום לאירועים ומופעים, ומקום לפעילויות מיוחדות שמקדמות חיבורים.

התכנון המוצע, פותח את קווי המבט מהרחובות הסמוכים, סוגר את הכיכר לתנועת הולכי רגל בלבד, משתמש בריצוף הקיים באיזור, ומאפשר ישיבה נעימה ביחידים ובקבוצות תחת נוף ירוק של עצים מגוונים.

עיריית ירושלים יצאה לתחרות האדריכלים באמצעות 'עדן' – החברה לפיתוח מרכז העיר ירושלים, במטרה לתכנן ולפתח את מרחב כיכר ציון ההיסטורית, לחזק את מרכז העיר ולחדש את הכיכר.

משפחתה של שירה בנקי ז״ל, שנרצחה במצעד הגאווה בירושלים, שמעה על תחרות האדריכלים, פנתה לראש העיר ניר ברקת בבקשה לחשוב איך אפשר לקדם סובלנות במסגרת כיכר ציון שהייתה המקום המרכזי לאבל על שירה בימי השבעה.

ברקת אימץ את ההצעה והחליט לצרף את מיקה בנקי, אמה של שירה, כיועצת מיוחדת לראש העיר בוועדת השיפוט שבחרה את ההצעה הזוכה.

ראש העיר ברקת ציין כי ״העיצוב המחודש של כיכר ציון עליו החלטנו יחד עם משפחת בנקי יהפוך את הכיכר למקום שמקדם חיבורים, סובלנות וכבוד הדדי. התחדשותה של הכיכר היא עוד שלב בחידושו וחיזוקו של מרכז העיר שעבר מהפך בשנים האחרונות וחוזר למקומו כמרכז העסקים והפנאי של ירושלים".

סגן ראש העיר ומחזיק תיק מרכז העיר עופר ברקוביץ אמר "אנו ממשיכים את מגמת ההתחדשות של מרכז העיר. כיכר ציון, הכיכר ההיסטורית והמרכזית תהפוך למקום נעים יותר, סובלני יותר ירוק יותר ומוצל יותר בתוכנית החדשה, מקום מפגש, סמל להתחדשות האורבנית בירושלים.

''אני רוצה לברך על התחרות העניינית ולהודות לכלל האדריכלים שהשקיעו ונתנו מזמנם. נמשיך לקדם את מרכז העיר תוך חיזוק תשתיות התרבות ואירועי תרבות, חיזוק עסקים וקהילות עסקים, מיצבים מודרניים ועוד כדי להפוך את מרכז ירושלים למרכז תוסס ויצירתי", דברי ברקוביץ.