"חציית קו אדום"

יו"ר עמותת 'עטרת כהנים', מתי דן, מתייחס בראיון לערוץ 7 לביקורת שמתחו שופטי בג"ץ על הממשלה בעקבות אי יישום מתווה הכותל שקובע כי לזרם הרפורמי והקונסרבטיבי יהיה מקום לגיטימי בכותל המערבי.

"אנחנו מתפלאים מאוד על מעורבות של בית המשפט העליון במקומות הקדושים", אומר דן. ''מי שאמור להכריע בשאלות של פולחן זו רק הרבנות הראשית ולא הרשות המבצעת או המחוקקת. לבית המשפט אין סמכות להתערב בנושא פולחן במקומות הקדושים, זה החוק ולכן יש כאן חציית קו אדום".

בנוגע לעיכוב ביישום המתווה לחלוקת הכותל אמר דן כי "ישנה עתירה לבג"ץ נגד המתווה שאושר בממשלה בטענה שהמתווה לא חוקי ולכן צריך לבדוק קודם כל אם המתווה חוקי. בעקבות זאת הממשלה החליטה להקפיא את הביצוע להחלטה בעקבות קשיים.

"הממשלה צריכה להחליט ולא בג"ץ", מדגיש יו"ר עמותת 'עטרם כהנים'. ''ירושלים היא אחת, הכותל צריך להיות אחד. לא יכול להיות כותל לאורתודוקסים וכותל לרפורמים".

תפילת המונים בכותל המערבי
תפילת המונים בכותל המערביחזקי עזרא

מתי דן מוחה על סתימת הפה לרבנות הראשית לישראל. ''אני מחזק את הרבנות הראשית שתעמוד על דעתה. למה הרבנות הראשית לא מקבלת ייצוג משפטי עצמאי בסוגיה כשהיא עומדת מול המדינה? למה היועמ"ש לא מעמיד לרבנות ייצוג משפטי כדי להופיע בעצמה בבית המשפט? זה נכון? זה מוסרי? זה לסתום את הפה לרבנות".

לדבריו מי שרשאי לדון בנושאי פולחן זה שר הדתות ובהתייעצות עם הרבנות הראשית. "כל דבר אחר הוא לא מוסרי ולא חוקי ודגל שחור מתנוסס מעל החלטתו. המתווה היחידי שאפשר לאשר זה רק המתווה של הרבנות הראשית".

דן מוחה גם על האקטיביזם השיפוטי. הנשיאה נאור והשופט רובינשטיין מייעצים לתנועה הרפורמית לתקן את העתירה. הם שופטים או יועצים? זה נותן תחושה לא נעימה. אסור לבית המשפט להתעסק בנושא פולחן במקום קדוש. כך בית המשפט נוהג במקומות קדושים של דתות אחרות וכך הוא צריך לנהוג כאן. מי שחושב שאפשר לחלק את הכותל טועה. חזרנו להיות עם אחד עם כותל אחד ורבנות ראשית אחת".