אבי רואה
אבי רואהצילום: אלירן אהרון

במכתב ששלח היום (א') יו"ר מועצת יש"ע אבי רואה לשרי הממשלה וחברי הכנסת של המחנה הלאומי, הוא דורש מהם להודיע כי יצביעו נגד תקציב המדינה אם חוק ההסדרה לא יובא לאישור הכנסת במושב הקרוב.

"כחבר כנסת במחנה הלאומי האחריות לכך מוטלת על כתפיך", כתב רואה. ''לא ניתן להסתפק בתמיכה גרידא. הנך נדרש למעשים. אני קורא לך להודיע לראש הממשלה על דרישתך לקידום חוק ההסדרה ואף להתנות בכך את תמיכתך בתקציב המדינה''.

במכתב ששיגר לפוליטיקאים מהמחנה הלאומי, הדגיש רואה כי ביישובי יהודה ושומרון ישנם מעל לאלפיים בתים שנבנו על קרקע פרטית במימון ובמעורבות עמוקה של המדינה על זרועותיה השונות.

"מדובר באלפי אזרחים תמי לב, שהשקיעו את כל הונם ובנו את ביתם, ולעיתים אף רכשו אותו מהמדינה, שביתם מצוי כעת בסכנת הריסה ממשית ועם כך לא ניתן להשלים. כפי שבוודאי ידוע לכם, בשנים האחרונות הוגשו בידי ארגוני שמאל קיצוניים, באמצעות מסלול עוקף דמוקרטיה שהם פיתחו בבג"צ, מספר רב של עתירות נגד ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון".

לדבריו בחלק מהעתירות ניתנו פסקי דין המורים על הריסת מבנים והחרבת ישובים שלמים. ''עד כה נהרסו בשנים האחרונות מבנים רבים, ובהם הישוב מגרון שהוחרב כולו עד היסוד, שכונת גבעת האולפנה ובנייני דריינוף בבית אל, בית הכנסת בגבעת זאב ועוד.

"כעת ישנם כמה פסקי דין הממתינים למימוש בזמן הקרוב. הישוב עמונה צפוי להיהרס עד לחודש דצמבר הקרוב, תשעת הבתים בעפרה עד לחודש פברואר 2017 ופסק דין חדש שניתן לפני מספר ימים מורה על הריסת 17 בתי קבע בשכונת נתיב האבות שבישוב אלעזר בגוש עציון", פירט רואה.

בנוסף, כתב יו"ר מועצת יש"ע, ישנם מספר ישובים אשר לגביהם מתקיימים הליכים בבג"צ ואין לדעת כיצד יסתיים ההליך לגביהם. "למעשה, המערכת המשפטית מבצעת תהליך זוחל של 'תוכנית התנתקות' נוספת ביו"ש.

''איננו יכולים לקבל בשום אופן מצב כזה, בו המערכת המשפטית מבצעת מהלכים בעלי משמעות מדינית דרמטית בכסות משפטית. סוגיית ההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון היא סוגיה מדינית ופוליטית ובמדינה דמוקרטית היא חייבת להיות מוכרעת בידי נבחרי העם בכנסת ובממשלה ולא בבג"צ", הבהיר.

רואה הדגיש כי מצב חמור זה דורש יוזמה ממשלתית מיידית שתסדיר את המצב אחת ולתמיד. ''הפתרון המעשי היחיד שנראה יעיל כרגע הוא קידום מהיר של חקיקת חוק ההסדרה שבאמצעותו יוסדרו כל הישובים המאוימים, לרבות אלו שכבר ניתן לגביהם פסק דין.

"הממשלה מחוקקת באופן תדיר חוקים אשר נועדו לתמוך את מדיניותה ובכלל זה אף חוקים מורכבים משפטית כדוגמת חוק הגיוס, חוק המקוואות ועוד. גם כאן אנו מצפים מהממשלה שתיקח אחריות ותיזום הליך חקיקה מהיר שיעגן את המדיניות הממשלתית ביחס להתיישבות היהודית ביהודה ושומרון''.

רואה מזכיר לחברי המחנה הלאומי כי ''העם בישראל בחר בממשלה לאומית וימנית שדוגלת בפיתוח ההתיישבות ולא חלילה בהחרבתה והממשלה הזו שקיבלה את אמון העם חייבת לממש את המנדט שלה ולהביא להסדרת הישובים.

"ממשלה שתחריב חלילה ישובים פורחים בארץ ישראל אינה ראויה להיקרא ממשלה לאומית והיא תאבד את זכות קיומה. כאמור, הממשלה והכנסת אינם יכולים להתחבא מאחורי בג"צ. כפי שהממשלה משנה את המצב החוקי בכל התחומים כדי לממש את מדיניותה, כך מוטלת עליה כעת החובה לשנות את המצב המשפטי ביחס לאותם אלפי מבנים, כפי שבג"צ מבין אותו, באמצעות חקיקת חוק ההסדרה ובכך למנוע הרס חמור ומיותר".

את מכתבו מסיים רואה במילים, ''חמישים שנה לאחר שחרור חבלי המולדת ביהודה ושומרון והקמת ההתיישבות בהם, הגיעה העת לנקוט בצעדים המתבקשים לביסוס ההתיישבות, להסרת העננה הרובצת מעל אלפי משפחות שחיות כאן את חייהן ולהסדרת בתיהן, תוך מתן פיצוי הולם למי שיוכיח כי זכויותיו נפגעו כתוצאה מכך".