עמונה
עמונהצילום: מטה הסברה עמונה

אתמול כתבתי קצת על הסיבות הפוליטיות שבגללן חוק ההסדרה לא יעבור, אבל האמת היא שברמה המהותית ישנה עוד סיבה שהחוק הזה לא יחוקק - הכנסת לא מסוגלת לחוקק אותו.

במצב החוקי הקיים היום מי שמוסמך לחוקק ביו"ש הוא לא הכנסת אלא אלוף פיקוד המרכז. הכנסת, במודע ובכוונה, לא נטלה לעצמה את הסמכות לחוקק באזורים האלו. היא יכלה לעשות זאת כפי שנעשה בגולן, אבל היא בחרה לא לעשות את זה מהרבה סיבות. יש שיחשבו שאלו סיבות טובות, יש שיחשבו שאלו שטויות, אך זאת המציאות.

אתם כמובן תשאלו, מה אני עושה עם חוקים שונים שהכנסת קבעה שיחולו בשטחי יו"ש. התשובה היא, ואתם מוזמנים לבדוק אותי, שעד היום הכנסת חוקקה רק חוקים שנוגעים לאזרחים שלה שגרים ביהודה ושומרון. הכנסת לא חוקקה דבר בנוגע לשטח ולאזרחים הלא ישראלים הגרים בו. חוק ההסדרה לא נכנס לתוך ההגדרות הללו.

השורה התחתונה היא פשוטה: ללא ריבונות אין פתרון אמתי לבעיית ישובי יו"ש. במלאת 50 שנה לשחרור ירושלים ושטחי יו"ש וכ-40 שנה להתיישבות היהודית ביו"ש רגע ההכרעה עומד לפתחנו. אין מנוס מלהסדיר את המצב החוקי של יהודה ושומרון.

בלי החלת ריבונות, לפחות בשטחי C, לא ניתן יהיה לפתור את בעית עמונה ויתר הבעיות העומדות לפתחה של ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. המשך המצב הנוכחי שבו מעמדם של שטחי יו"ש איננו מוסדר הוא בלתי אפשרי, ודאי מנקודת מבטה של ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון.

חשוב להבהיר, הטענה שלי איננה טענה משפטית. יתכן בהחלט שמבחינה משפטית חוק כזה יהיה בעל תוקף, אבל המציאות היא שחוק כזה לא יחוקק. הכנסת לא תחוקק חוק כזה, זה פשוט לא יקרה.