אלאור אזריה
אלאור אזריהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

משפטו של החייל אלאור אזריה התחדש הבוקר (שני) ובראשית יום הדיונים עלה לדוכן העדים אלוף (מיל') עוזי דיין, סגן הרמטכ''ל לשעבר שמעיד לטובת אזריה מטעם ההגנה.

ההגנה הגישה לבית הדין הצבאי את חוות דעתו של דיין, ומייד לאחר הגשת חוות הדעת החלה החקירה הנגדית מטעם התביעה.

בפתח העדות טען דיין כי המקרה של אזריה לא היה צריך להתגלגל לחקירת מצ"ח, "למצ''ח אין כלים לחקור אירוע מבצעי".

סגן הרמטכ"ל לשעבר אמר כי "זכות חפותו של אזריה נדרסה ללא ספק. אנו מדינת חוק ואני לא יודע אם אזריה חטא או לא. לא רק שאיני יודע זאת אלא אני לא עוסק בשאלה מה היה.

''הגשתי חוות דעתי מתוך דאגה מה קורה ומה יהיה מתוך השפעה של זה לחיילים בשטח ולנזק לצה"ל. כל יום כזה גורם לצה"ל נזק חמור", הדגיש דיין.

התובע, עו"ד נדב וייסמן, חקר את דיין על טענתו לפיה כשהיה אלוף פיקוד לא נתן למצ"ח לחקור מקרים לפני שנערך בעניינם תחקיר צבאי. התובע עימת את דיין עם מקרה אחד לפחות שאירע בתרקומיה, בו תחת פיקודו נפתחה חקירת מצ"ח מיד לאחר האירוע.

דיין השיב שהדברים לא צריכים להתרחש כך, אולם הסמכות להורות על פתיחת חקירה נתונה בידי הפצ"ר.

דיין התייחס לנושא התחקיר שנערך על האירוע בו היה מעורב אלאור אזריה, ולעובדה שאזריה לא השתתף בתחקיר, "אם זה נכון זה מטיל צל על התחקיר. זה רלוונטי בשאלה על סמך מה גלגלו את זה למשפט פלילי".

לדבריו, "גם אם לוחם טעה לא מגלגלים את זה למשפט פלילי אלא אם יש סיבה טובה. סיבה טובה - הוכחה שיש פה זדון".

בהמשך הדיון קרא דיין לעצור את המשפט ולהגיע להסדר טיעון עם אזריה, "עוד לא מאוחר לעשות הסכם טיעון. הנזק שייגרם מהמשך המשפט לשני הצדדים יהיה גדול ממה שנגרם עד עכשיו".

בתשובה לשאלה הבהיר דיין כי נתן פקודות להריגת מחבלים גם כשלא נשקפה מהם סכנה מיידית, "אם אתה שואל אותי האם דינם של מחבלים למות, כן".