צרעות. ארכיון
צרעות. ארכיוןצילום: נתי שוחט, פלאש 90

160 מיליון צרעות טפיליות שוגרו מישראל לדרום אפריקה במטרה לשמור על הגידולים החקלאיים מפני מזיקים. הצרעות הישראליות מופצות בכרמים ובפרדסים ומחסלות את כנימות הקמחית בדרך טבעית וכך מתייתר השימוש בחומרי הדברה מזיקים.

הצרעות הטפיליות פותחו וגודלו בחברת ביו-בי בקיבוץ שדה אליהו, שמתמחה בטיפוח חרקים מועילים לשימוש בלוחמה ביולוגית בחקלאות. הן נשלחות לחו"ל כשהן בשלב הגולם, כשהזחל מתפתח לצרעה בתוך כנימה מזיקה שאותה חיסלו וזללו את רקמותיה הפנימיות.

הגופה של הכנימה משמשת כמגן ומחסה לזחלים הצעירים, מה שמקל עליהם את תלאות הדרך ומאפשר להם להגיע רעננים וחזקים לביתם החדש. החקלאי הדרום אפריקאי מקבל לידיו קופסאות סגורות שבתוכן גופות הכנימות וזחלי הצרעות.

כל שהוא צריך לעשות הוא לפתוח את הקופסאות ולהניח אותן בקרבת המקום בו נמצאים המזיקים. מכל קופסה משתחררות כ-500 צרעות טפיליות שמתחילות במלאכת חיסול הכנימות ואף מעמידות דורות של צאצאים שממשיכים לשמור על הגידולים מפני המזיקים.

משלוח הצרעות נעשה באמצעות חברה בת משותפת עם משתלת חישתיל הישראלית שפועלת בדרום אפריקה כבר 9 שנים וחברה חקלאית מקומית. חישתיל מפעילה שתי משתלות בדרום אפריקה והפכה לספק מרכזי של חקלאי דרום אפריקה, בין השאר הודות לטכנולוגית ההרכבות – חיבור בין שתיל עגבניה לבין מערכת שורשים חזקה שמייצרת שתילים עמידים למחלות ולמזיקים. השתילים המורכבים מאפשרים לחקלאים לצמצם את השימוש בחומרי הדברה.

התרחבות הפעילות החקלאית של ישראל בדרום אפריקה הביאה לכך שכל עגבניה שניה שנמכרת כיום במדינה זו החלה את דרכה באחת המשתלות בשותפות ישראלית. חלק מהתוצרת מיוצאת למדינות השכנות נמיביה, בוצוואנה, זימבבוואה ומוזמביק.