שידוך מוצלח עם המיתולוגיה. 'יודיסאה'
שידוך מוצלח עם המיתולוגיה. 'יודיסאה'מאת: שי צ'רקה, הוצאת מודן

'יודיסאה',

שי צ'רקה,

הוצאת מודן,

כריכה קשה,

123 עמ'

הפעם שי צ'רקה כותב שונה ואחר. 'יודיסאה' הוא לא קומיקס מצחיק ומחויך, אלא רומן גרפי; הצבעוניות משתנה לשחור-לבן, קהל היעד הוא תיכוניסטים ומעלה והנושא כבד: שואה. או אולי מדויק יותר: המסע של יהודי מגיא ההריגה הביתה, לארץ ישראל.

שמו של הספר 'יודיסיאה' איננו משחק מילים סתם. היצירה של צ'רקה מתכתבת עמוק וחזק עם האודיסאה של הומרוס. אודיסאוס נמצא הרחק מביתו, שבוי באי, והמסע שלו הביתה נמשך שנים ארוכות וכלל תחנות ומאבקים רבים. צ'רקה לקח את אהרל'ה, או אם תרצו לאון יודקובסקי, פרופסור יהודי מתבולל למיתולוגיה יוונית באוניברסיטת קרקוב. אשתו ובנו נלקחים מהגטו באחת האקציות כשהוא איננו בבית, וכשהוא מברר מה עליו לעשות כעת, הוא מצטווה על ידי דודו, הרבי של העיירה, להימלט על נפשו ולקחת עמו כמה בחורים-חסידים, שמקצצים את הפיאות והופכים לפרטיזנים.

התהפוכות שעוברות עליהם בדרך יותר ממזכירות את אלה של אודיסאוס: הם פוגשים קצין נאצי ענק בעל עין אחת (כמו הקיקלופ באודיסאה), וליאון עוקר את עינו השנייה, הם נמלטים לבית של מישהי שמגישה להם אוכל, ולאון מדמה אותה למכשפה ואת הנערים שאיתו לחזירים בדיוק כמו באודיסאה. הוא ניצל. האישה-מכשפה שולחת אותו אל השאול, כלומר למחנות המוות, כדי שיברר מה עלה בגורל קרובי משפחתו, והוא אכן מתחזה לקצין נאצי ופוגש את דודו במשרפות.

צ'רקה לא מתחייב ליצירה היוונית הקלאסית. הוא מטפל, אמנם בקטנה, אבל נוגע, בסוגיות יסודיות בהתמודדות האנושית והאמונית עם השואה. הוא שם בפיהם של גיבוריו ויכוח על אלוקים ועל התרבותיות של אירופה. הוא עוסק בצורך ואולי בכורח לשכוח, בהתמודדות עם הרצון לשקוע בעולם של הזיה (החבר'ה מוצאים פטריות ביער), לעומת הכורח לקום ולעשות. לדעתי, אחד המשפטים המכוננים בספר הוא "הם בורחים מהמציאות. אנחנו בורחים בתוך המציאות כדי לשנות אותה. כדי שהעולם לא יהיה כולו נאצי!" וכאלה יש עוד.

השידוך שיכול להיראות במבט ראשון מוזר, כמעט לא שייך, בין אירועים אותנטיים וקשים ובין אגדה אלילית אוניברסלית, דווקא עושה טוב לסיפור. הוא מוסיף רוחב, עומק וגובה למסע הזה של ליאון, ומעורר מחשבה.

הסוף באודיסאה הוא טוב. אחרי עשר שנים אודיסאוס חוזר לרעייתו שמחכה לו בנאמנות, והשלום חוזר לשרור. הספר של צ'רקה מציאותי יותר. ליאון מצליח לעלות לישראל ומוצא רעיה חדשה, שבעלה נרצח על ידי פורעים ערבים. עד שיבוא שלום בכל זאת יש הבדל בין מציאות לדמיון.