אילת כהן וידר
אילת כהן וידרצילום: עצמי

במהלך שנות עבודתי פגשתי הרבה מאוד נפגעות ונפגעים.

לכולם משותף הפצע העמוק המדמם, הזיכרונות הטריים לפרטי פרטים, ההשפלה, הקושי לישון בלילות, הירידה בתפקוד לפעמים עד כדי אובדן מקום עבודה, תחושת הבגידה וחוסר התמיכה מהסביבה. העולם שלך נסדק, הסדר החברתי מתנפץ, הסוד שאת נושאת בתוכך מבקש לפרוץ, ואת כל כך מפחדת. כל דבר שמזכיר את הפוגע ואת הפגיעה מקפיץ אותך. והנורא מכול, המחשבות האובדניות לעתים עד כדי ניסיונות מסכני חיים.

הוטרדת על ידי בעל שררה, למי תפני? למשטרה אינך מעזה. את חוששת שפרטיותך שכבר נפגעה ביד גסה תיפגע שוב, שתעברי אונס שני ובסוף התיק ייסגר בשל חוסר ראיות, כי פגיעה מינית לעולם מתרחשת באין רואה. בצר לך את פונה לפורום 'תקנה'. את מצפה לקבל סעד ותמיכה, כמהה לכל מה שיכול לעזור לך להשתקם, לחזור להיות מי שאת.

הגשַת תלונה בפורום תקנה פירושה תלונה על פגיעה מינית במסגרת יחסי סמכות. זהו חשד חמור מאוד, מהגבוהים במדרג החשדות. בעל שררה שהוגשה נגדו תלונה כזו ונמנע מלהתייצב לבירור, מותיר את העננה המאיימת מעל ראשו. כל עוד הוא לא מספק לציבור הסבר מניח את הדעת, הוא אינו ראוי להנהיג את הציבור.

מנהיגות של אדם כזה מפוררת את הרקמה המוסרית שלנו כחברה. כאשר הוא נאחז בקרנות המזבח, הוא גורם נזק עצום לכלל הציבור שלו וגם למשפחתו. הוא יוצר קרע ופילוג וויכוח בלתי נמנע. הוויכוח עצמו מפורר את החברה ומפצל אותה.

תומכיו משתמשים בשלל טיעונים ופלפולים כדי להצדיק אותו, אך בתמיכתם הם מפנים עורף לנפגעת שהעזה להתלונן ולכל מי שחוו פגיעה מינית. בתמיכתם הם משתיקים קורבנות שטרם העזו להתלונן ומפקירים את בנותינו ובנינו לגדול בחברה לא מוגנת, מבחינה פיזית, רגשית, מוסרית ודתית.

אילת כהן וידר

מרצה לפסיכולוגיה בקריה האקדמית אונו, לשעבר יו"ר 'קולך' ושותפה בהקמת פורום 'תקנה'