אבץ - הגיע הזמן שתכירו

אבץ הוא מינרל שנמצא בסוגים שונים של מזונות וחיוני לתפקוד תקין של הגוף. רק מעטים מכירים את המינרל הזה, לכן הגיע הזמן לחשוף אותו

אביעד אבן חן , י"ט באלול תשע"ו

אבץ - הגיע הזמן שתכירו-ערוץ 7
אכילת אבץ
צילום: יח"צ

אבץ הוא מינרל שנמצא בסוגים שונים של מזונות וחיוני לתפקוד תקין של הגוף. הבעיה היא שרק מעטים מכירים את המינרל הזה, לכן הגיע הזמן לחשוף את כל התכונות שלו

כל חומר אי אורגני שנוצר בתהליכים טבעיים ובעל הרכב אחיד נקרא מינרל. השמות של מינרלים אמנם ניתנים באופן לא מדעי, אך בדרך כלל הם משקפים תכונה פיזיקלית או כימית מסוימת. מבחינתנו בתור צרכנים מודעים, הסוד לאיכות חיים גבוהה היא היכרות עם כמה שיותר סוגי מינרלים ובעיקר עם אלו שיכולים להשפיע לטובה על הבריאות שלנו.

מינרל מסוג אבץ לדוגמא נמצא בסוגים שונים של מזונות ויש לו שורה ארוכה של יתרונות בריאותיים. ראשית, הוא נמצא בכמויות גדולות בבשר, קטניות, פטריות, זרעים, אגוזים ודגים. אפשר למצוא אותו גם בפירות ים, ביצים ודגנים מלאים וגם בשמרים. שנית, תפקידו של המינרל הוא לשמור על פעילות תקינה של אינסולין ולמנוע סרטן. יש מחקרים שמצביעים על קשר בינו לבין מניעת התנוונות רשתית אצל קשישים וסיוע במניעת תופעות הזדקנות על ידי הגנה על שרשראות DNA.

הבעיה היא שרק מעטים מאתנו מקדישים מחשבה לבחירת מינרלים ולשילובם בתוך המזון או במסגרת נטילת תוספי תזונה. חוץ מזה, יש אוכלוסייה שממילא נמצאת בסיכון לחוסר באבץ כמו אלכוהוליסטים, חולי סוכרת, צמחונים, טבעונים ואנשים שסובלים ממחלות של מערכת העיכול.

מתי מומלץ לצרוך מינרלים ואיך עושים זאת בצורה נכונה?

אפשר להתייעץ עם אנשי מקצוע לגבי הוספת מינרלים לתפריט התזונתי השבועי או היומי. רצוי לעקוב אחר מדדי הגוף ולהקפיד על ההנחיות של רופא המשפחה, ויש מצבים שבהם מומלץ בכל מקרה לתת אבץ. זהו מינרל שיכול לסייע באופן כמעט מיידי למצבים של מחלות עור, היצרות כלי דם, יתר לחץ דם ושתיית קפה מרובה. הוא עוזר גם למי שנוהג לשתות כמויות גדולות של משקאות ממותקים ומוגזים שמכילים קפאין ואידיאלי עבור נשים שנוטלות גלולות למניעת היריון.

המינרל חשוב בראש ובראשונה עבור המערכת החיסונית. הוא מקדם צמיחה בריאה בתקופת הילדות ומומלץ על ידי רופאי משפחה גם לאורך גיל הזהב. חוץ מזה, הוא חיוני להפעלת לימפוציטים מסוג T. אלו תאי T שמסייעים לגוף בכך שהם שולטים ומווסתים את התגובה החיסונית. מחסור במינרל עלול לפגוע קשות במערכת החיסונית וליצור נזקים בלתי הפיכים.

תוספי המינרל זמינים בצורת כמוסות וטבליות. הכמות המקסימאלית המותרת ליום היא 40 מיליגרם לנשים וגברים מעל גיל 18. את התוסף צורכים בפיקוח רופא ותוך התייעצות לגבי מינונים אישיים ספציפיים. המינונים נקבעים על פי ההיסטוריה הבריאותית של המטופל, התיק הרפואי וסימפטומים שהוא מגלה. גם להיסטוריה המשפחתית עשויה להיות השפעה על המינונים המומלצים עבור גברים ונשים בטווח גילאים רחב. הדבר החשוב הוא לשלב את המינרל במזון, בשתייה ובתוספים.