כיכר רבין. ארכיון
כיכר רבין. ארכיוןצילום: Miriam Alster/FLASH90

נכנעו ללחץ. מארגני אירוע 'מרימים לכיפור' שהיה אמור להתקיים בכיכר רבין בתל אביב הודיעו אחר הצהריים (ראשון) כי החליטו לבטל את ההופעה שתוכננה להתקיים בו.

זאת לאור הסערה הציבורית שהתעוררה, בעקבות הטענות כי רק אמנים גברים יופיעו באירוע. במקום ההופעה המתוכננת תיערך במקום עצרת סליחות.

מארגני האירוע כתבו בדף הפייסבוק שלהם, "בעקבות הסערה הציבורית ובשל הרצון להיות קשובים לקהל ולחזק את אחדות העם, אנו מודיעים על ביטול ההופעה במתכונת כפי שפורסמה ובמקומה נקיים עצרת אמירת סליחות".

שורה ארוכה של חברות כנסת ממפלגות השמאל והמרכז תקפו מהבוקר את החלטת עיריית תל אביב לאפשר את קיומה של הופעה מוזיקלית בכיכר רבין, בהשתתפותם של זמרים גברים בלבד.

בהופעה, שהיתה אמורה להתקיים לקראת יום הכיפורים בחסות ארגונים בעלי זיקה להפצת יהדות בגוש דן, היו אמורים להופיע שבעה זמרים: שלומי שבת, שלומי שבן, אביתר בנאי, חנן בן ארי, שולי רנד, ישי ריבו וישראל גוריון.

העירייה אישרה את קיום המופע בכיכר רבין, אך הדגישה כי היא איננה נוטלת חלק בארגונו או במימונו ואף התנערה ממנו ברגע שהחלה הסערה הציבורית.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) תקפה את האמנים המשתתפים במופע או משתפים עמו פעולה, "אפליה והדרת נשים אינה שונה מאפליה על רקע עדתי וגזעי. אם מארגני האירוע והאמנים המשתתפים בו מאמינים בשוויון בין המינים, עליהם לסרב לתת יד לתופעה בזויה זו ולבטל את השתתפותם באירוע לאלתר".

"האם מה שהיה מתאים בתקופת התנ"ך - למרים הנביאה, לדבורה הנביאה, לנשים ששרו אחרי נצחון דוד וגולית, לקהלת ששמע שירת נשים, לא מתאים לאסף אמדורסקי, שלומי שבן ונוספים? כל מי שייתן יד לאירוע כזה, החל במממנים וכלה במופיעים, ייתן יד להדרת נשים ויעודד יחס משפיל כלפי חצי מאוכלוסיית מדינת ישראל", הוסיפה גרמן.

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) פנתה במכתב חריף לראש עיריית תל אביב יפו בטענה שאסור לו לאפשר את קיום האירוע, "האירוע המתוכנן בככר רבין הוא הדרת נשים בוטה ופושעת במסווה של קירוב לבבות. איך יכול להיות שעיריית תל אביב מאפשרת לאירוע כזה להתקיים בתחומה?"

סבטלובה כתבה במכתבה לראש העיר: "תל אביב יפו מתהדרת, ובצדק, בקבלת האחר, בפלורליזם ובשוויון. אצפה כי גם במקרה זה תנהג לפי עקרונות אלו ההולכים לפניה בארץ ובעולם. המלצות הצוות לבחינת תופעת הדרת הנשים מהמרחב הציבורי שפורסמו בשנת 2013 מאפשרים למועצות מקומיות ולעומדים בראשם לבטל אירועים מהם מודרים נשים, ואף ממליצות לעשות כן".

ח''כ מיכל רוזין (מרצ) קראה גם היא לאמנים ולציבור להחרים את האירוע, "מארגני האירוע מתפלפלים בנימוקים שאינם שייכים לדורנו ולמדינה שחצי מאוכלוסייתה הן נשים. מדובר בהדרת נשים בוטה ביותר באירוע המוגש לציבור במרחב הציבורי. קירוב לבבות אינו עניין גברי".

לדבריה, "הטיעון של המארגנים כי 'אין פה שום עניין של הדרה נשית, אלא נטו בחירה מוזיקלית עבור הקהל' מזכיר את תגובתו הנלוזה של רה''מ לכך שאין נשים בלשכתו משום שהוא 'בוחר אנשים על סמך כישורים ויכולות ולא על סמך מגדר'. מסיכה שמאחוריה מסתתרת הדרה שהיא זו שפוגעת ברגשות הציבור".