חוגגים סוכות
חוגגים סוכותצילום: שאטרסטוק
לא מעט אנשים מבלים את תקופת החג בחו"ל. ישנם אלו אשר נסעו ללימודים, לעבודה או פשוט לטיול מרתק.

הבילוי רחוק מהבית מביא עמו לא רק חוויות אלא גם אתגרים, וישנם גם זמנים בהם הגעגועים לאותו משהו מוכר, החיבור למסורת, מנהגים ואנשים עולה. בחגים במיוחד הצורך עולה, אז אם אתם נמצאים השנה מחוץ לארץ בחגים, דעו שיש מי שחושב עליכם ופותח את דלתותיו עבורכם בערבי החג.

מה ניתן למצוא בארה"ב?

בארצות הברית ישנן לא מעט קהילות יהודיות שופעות, ורבים ישמחו לארח לחג אם בביתם, בבתי הכנסת או בבתי חב"ד. ישנן קהילות יהודיות גדולות במספר ערים בארצות הברית, דוגמת ניו יורק, אולם גם במקומות בהם הקהילה היהודית אינה נפוצה ניתן למצוא בתי חב"ד ומרכזי הילל המקיימים את ראש השנה.

רובם של יהודי ארצות הברית אינם משתייכים לזרם האורתודוכסי אלא לזרמים אחרים – רפורמיים, קונסרבטיבים, ריקונסרוקטואליסטיים ואחרים. בערים בהן הקהילה היהודית גדולה למדי ניתן למצוא בתי כנסת המשתייכים לזרם האורתודוקסי לצד האחרים.

מרבית בתי הכנסת האורתודוקסיים בארה"ב מציעים סדר ראש השנה, תפילות וסעודת שבירת הצום במוצאי יום כיפור. אם ניקח כדוגמה את דנוור – מספר מרכזים מקיימים תפילות ראש השנה, ארוחות בערב ראש השנה, תשליך, שופר ואף סדרי ראש השנה משפחתיים.

במרכזי חב"ד הפעילויות הן ברובן בחינם ומלוות בסידורים בעברית ובאנגלית. הפעילויות פתוחות לכולם, חברים ושאינם חברים.

בפורט לודרדייל שבפלורידה ישנו מלון שהגדיל לעשות ומציע חווית 'ראש השנה' שלמה עבור אורחיו. במלון Westin Ft. Lauderdale Beach Resort מציעים חגיגה המתחילה ביום שבת שלפני החג ונמשכת עד לאחר יום כיפור. במקום יתקיימו תפילות המונחות על ידי הרבנים מני פרידמן ומנדל דוכמן והחזנים עמרם אדר (ינהל מניין במסורת ספרדית מיוחדת) וצלי קמיסר.

לראש השנה יגיע גם החזן רחמיאל אנדורסיאר מניו יורק. במקום יתקיימו הרצאות על ידי הרב YY ג'קסון והגברת מרים סוורדלוב. את החג ינהלו הרב פיני אנדרוסיאר מקהילת חב"ד. פורט לודרדייל הינה עיר הסמוכה למיאמי.

ניתן להגיע למלון בתחבורה ציבורית, או על ידי השכרת רכב בחו"ל, בכל מקרה תכננו לבלות את החג במקום והביאו אתכם את הציוד הנדרש.

ניו יורק

בניו יורק ישנה קהילה יהודית חיה ותוססת והאפשרויות לחגוג את ערבי החג בהתאם. מלבד בתי חב"ד ובתי הכנסת המקומיים, ישנם גם בתי מלון הפותחים את שעריהם ומציעים ארוחות חג כשרות.

מרבית מרכזי חב"ד בניו יורק מציעים תפילות, שופר ותשליך. במרכז ב- lower east side ברחוב ריבינגטון מציעים גם ארוחות חג בתשלום 30$ למבוגר ו-20$ לילד. במקומות רבים אף מציעים פעילויות נוספות לילדים.

ה- Y ברחוב 92 מציעים מגוון פעילויות לחג. הפעילויות פתוחות לכל מי שחפץ בכך, מכל הזרמים ומונחות על ידי הרבנית אלקה אברהמסון והחזן ג'וש נלסון. המרכז מקיים ארוחת חג בצהרי היום הראשון לחג.

אוהל איילה הוא מקום נוסף בו ניתן לחגוג את ראש השנה. המקום הוא מרכז פתוח ליהדות ששם לו למטרה לתת פתרון לאלו אשר מעוניינים לחגוג את החגים היהודיים ללא הכנה מראש, תשלום או שריון מקומות. התפילות, גם בראש השנה, הן בחינם ואינן דורשות רישום מוקדם.

המקום מקדם בברכה את כל מי שמעוניין לחגוג ואינו מרגיש שייכות למקום מסוים. רבים מבאיו הם ישראלים, רוסים וצעירים בתהליכי גיור. ישנם שלושה מרכזים שהגדול בהם הוא במנהטן, וישנם שניים נוספים בברוקלין ובקווינס. המרכזים הם אגלטריים ומשלבים נשים וגברים. התפילות הן בעברית, עם הסברים מדי פעם באנגלית. השנה המרכז יעבוד במנהטן, כולל תשליך ביום החג בו יושלכו פירורי לחם למקור מים.

בבית הכנסת של ניו יורק, אחד מבתי הכנסת העתיקים ששרדו בארה"ב מציעים גם דרכים לחגוג את החג, כולל פעילות מיוחדת המתוכננת עבור הילדים (עד גיל 12). בית הכנסת הוא בית כנסת רפורמי. בבית הכנסת תזמורת שהוא מפעיל בחגים הגדולים.

מלון הילטון ומלונות נוספים בניו יורק מציעים ארוחת חג כהלכתה. במרבית המקומות יש להירשם בתשלום מראש ולהבטיח מקומות לחג.

מקומות נוספים בעולם

ישנם מקומות בעולם, לדוגמה באוקראינה, שאפשר ממש להרגיש בבית כאשר מדובר בראש השנה. כל שנה מתאספים רבים מקהילת חסידות ברסלב בעיר אומן, עיר המרוחקת כ- 130 ק"מ מקייב, וחוגגים שם את ראש השנה. למשך מספר ימים, נדמה שאתם בארץ: המחירים בשקלים, השפה המדוברת וזו על השלטים היא עברית כמו גם שפת הלימוד והתפילה. רבים עולי לקברו של הרבי נחמן שבעיר.

חלק מהעיר נסגר בתקופה זו. דוכני האוכל ברחובות מוכשרים, דירות רבות הופכות לבתי כנסת מאולתרים, והאווירה היא שמחה – מוסיקה, ריקודים ותפילות אך פתוחה לגברים בלבד. מתוך מעל 29 אלף מבקרים בשנה שעברה היו 64 נשים בלבד.

התארגנויות נוספות המציעות שירותי חיבור בין מטיילים, תלמידים ועובדים לקהילות היהודיות ברחבי העולם כוללות למשל את "קהל" – התארגנות שבאה בעיקר לעזור לסטודנטים להשתלב בקהילות המקומיות. קה"ל פועלת ב- 34 מדינות ברחבי העולם וב- 67 ערים.

רישום לאתר מאפשר איתור קהילה מתאימה לפי אזור גאוגרפי וזרם ביהדות ומאפשרת למצוא הזדמנויות לחגוג את החג כפי שרגילים, אפילו עבור צמחונים. החיבור הוא עם הקהילה ופותח אפשרות גם לאירועים קהילתיים בבתי הכנסת וגם לאירוח בבתים פרטים בקרב אנשים הקהילה הקרובה.

אפשרות נוספת לחגיגת ערבי החג היא עם חברים. בין אם מדובר במטיילים צעירים שיצא להם להכיר מטיילים אחרים כמותם במהלך הטיול, בעובדים שבאו לעבוד באופן זמני בחו"ל או בסטודנטים השוהים בחו"ל לצורך תקופת לימודיהם – לרוב ניתן לארגן קבוצה שבאה מישראל וכולם מרגישים שם רחוק מהבית ומהמשפחה. הזדמנות לחגוג את החג ביחד, ליצור חוויות משותפות ולשתף במנהגים מבית היא אחד התחליפים האפשריים, במיוחד כאשר יש דירה לארח או להתארח בה.

חגיגת ערב ראש השנה ביחד, בצוותא עם חברים, משפחה ואחרים מחזקת את החוויה של הטיול הכללי. במקומות רבים בעולם ניתן למצוא הזדמנויות לחוות חוויה זו אם בבית משפחה מקומית, בבית כנסת או אפילו בבית מלון. להכיר מנהגים ומסורות דומות אך מעט שונות ולחוות ביחד את החג.