סימנים מתוקים
סימנים מתוקיםאיור: עדי דוד

אתם יודעים, יש את הסימנים הרגילים שכולם אוכלים: תפוח, גזר, תמר, דבש. אבל אצלנו, חוץ מהסימנים הרגילים, אבא ואמא אוהבים בכל שנה לרענן ולהביא סימן חדש.

שנה אחת, למשל, הם שמו בובות קטנות של ציפורים ואמרו: יהי רצון שנזכה לעוף ולהתרומם מעלה מעלה. בשנה אחרת הם הראו לנו קלפים של רביעיות ואמרו: יהי רצון שנזכה תמיד להשלים זה לזה את מה שחסר לו. בשנה שעברה הם קנו לכל אחד מאיתנו שעון ואיחלו: יהי רצון שלכל אחד מכם יגיע השפע שלו בעתו ובזמנו. וכך בכל שנה ושנה.

היום החלטתי שגם אני רוצה להביא סימנים מקוריים משלי. אבל מה יכול לסמן שנה מתוקה? מה יכול לציין משהו טוב? ישבתי וחשבתי בחדר כל אחר הצהריים. ואז עלה במוחי רעיון. קודם כול, הלכתי לאמא שהייתה עסוקה שעות בבישולים במטבח ושאלתי אם אפשר לעזור. היא חייכה: "בטח, את יכולה לקלף את הגזרים?". קילפתי את הגזר, ואחר כך את הבצל, ואחר כך ערבבתי ואפילו עזרתי לשים את הקציצות במחבת. כשסיימנו אמא נתנה לי נשיקה, ואני לקחתי בהיחבא קליפה של גזר.

למחרת בבוקר רצתי לשכנה שלנו יוכבד. לפני שביקשה בכלל, הצעתי לעשות לה את הקניות במכולת, כי כואבת לה הרגל וקשה לה ללכת. יוכבד חיבקה אותי ונתנה לי פתק עם רשימת קניות. כשחזרתי עם הסל עמוס המוצרים לחג, היא חיבקה אותי שוב, הוציאה תפוח קטן מהסל ונתנה לי במתנה.

אחר כך הלכתי למועדון. כל הבנות ישבו שם ואמרו תהילים על מישהי חולה. השתתפתי איתן בתפילה מעומק הלב, וחשבתי על החולה, שדווקא הכרתי די טוב. כל מי שהשתתפה קיבלה ספר תהילים, ולכבוד ראש השנה הייתה מצורפת אליו צלוחית זעירה של דבש.

עד הערב הצטבר אצלי מלאי מעניין מאוד של סימנים. לבשתי את בגדי החג החדשים והלכתי עם אבא לבית הכנסת. כשחזרנו, אבא קידש והרים את המפית מהחלות. מתחתיה התחבאו הסימנים המיוחדים של אבא ואמא. כשהתחלנו, ביקשתי: "הפעם אני רוצה להיות ראשונה, יש לי גם סימנים מקוריים שהכנתי במיוחד". אבא ואמא הסכימו בשמחה ואני הוצאתי את הקופסה היפה שהכנתי עם כל הסימנים.

הצגתי אותם אחד אחד והסברתי: "הנה קליפת הגזר מהעזרה לבישולים של אמא; הנה תפוח שקיבלתי מהשכנה יוכבד שעשיתי לה קניות; הדבש המתוק הזה הוא מהתפילה שלנו על החברה החולה". עם כל סימן וסימן שהוצאתי, ראיתי שעיניהם של אבא ואמא נוצצות מהתרגשות.

"את יודעת מה, נחמי", אמרה לי אמא, "הסימנים שלך כל כך מוצלחים ומקוריים, שנראה לי שאין טעם שנראה גם את שלנו. אני בטוחה שהגזר והתפוח והדבש שלך יביאו לנו את השנה הכי מתוקה בעולם!".