איילת שקד
איילת שקדצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד הפיצה היום (חמישי) תזכיר חוק נגד שימוש פיראטי בזכויות יוצרים ברשת.

התיקון לחוק נועד להתמודד עם בעיות אכיפה המתעוררות לאור ההתפתחות הטכנולוגית והייחודיות של הפרת זכויות יוצרים ברשת האינטרנט.

בהתאם להנחייתה של השרה שקד, הוכן תזכיר החוק במחלקת ייעוץ וחקיקה (אזרחי) במשרד המשפטים.

החוק ישנה את המצב הקיים בארבעה מישורים: במישור הדיוני, יתווסף הליך שיאפשר לבעל זכות יוצרים שזכותו הופרה, לפנות לבית המשפט ולבקש את חשיפת פרטי זהותו של מפרסם התוכן המפר.

במישור הסעדים, יתווסף סעד של צווי מניעה להגבלת גישה לאתרי אינטרנט הכוללים תכנים מפרי זכות יוצרים, העשוי להיות מופנה כלפי ספקי גישה לאינטרנט או כלפי בעלי שרתי אחסון.

במישור האזרחי, מוצע להתאים את הגדרת "הפרה עקיפה" (כדוגמת העלאת לינקים) לעולם הווירטואלי, כך שתחול לא רק במקרים בהם מדובר בפעולות מסחריות בעותקים מפרים פיזיים אלא גם ביחס לפעולות בעלות אופי עסקי-מסחרי המבוצעות ביצירות שהועלו לאינטרנט שלא בהסכמת בעל זכות היוצרים. העלאת לינקים לתוכן מפר תהיה עוולה אזרחית שניתן לתבוע בה פיצויים.

במישור הפלילי, החוק ייצור איסור פלילי דומה לאיסורים הפליליים הקיימים, אשר יותאם לעידן הטכנולוגי, כך שהעמדה לרשות הציבור (up-load) ושידור יצירות ללא רשות בעלי הזכויות יחשבו לעבירות פליליות. זאת, כאשר נלווית לביצוען מטרה להפיק רווח מהעיסוק בהפרת הזכויות. הענישה על עבירה תהיה עד שנת מאסר.

לאחרונה, ניתן פסק דין של האיחוד האירופי, שהוא מחמיר אף יותר כלפי המפרים. הצעת החוק ששקד מקדמת, הופכת את ישראל למדינה הראשונה המיישמת בחקיקה את העקרונות שנקבעו בפסק הדין האירופי.

הן בפסק הדין האירופי והן בתזכיר החוק החדש, נדרש שהחומר אליו מפנה הלינק הוא חומר מפר, וכן נדרש שמציב הלינק ידע או היה עליו לדעת שמדובר בחומר מפר.

בנקודה אחת פסק הדין האירופי מחמיר יותר מתזכיר החוק של השרה שקד – באשר לדרישה לפיה הצבת הלינק תהיה לצורך מסחרי. על פי פסק הדין, כאשר הצבת הלינק נעשתה לשם הפקת רווח, מתקיימת חזקה כי מציב הלינק ידע שמדובר בתוכן מוגן והיה מודע לאפשרות שמדובר בחומר מפר.

לעומת זאת, בתזכיר החוק לא די בכך כדי להיחשב מפר זכויות יוצרים, אלא נדרש שהצבת הלינק תיעשה על דרך עיסוק ובמטרה להפיק רווח מהעיסוק.

לדברי שרת המשפטים איילת שקד "עולם המשפט מקפיד להתעדכן ולהתאים את הוראותיו למציאות המשתנה. צריך שיהיה ברור: גניבה היא גניבה היא גניבה. אין כל הבדל בין גניבה מחנות לגניבה באינטרנט. מדינת ישראל התברכה ביוצרים מעולים, ומחובתה להגן עליהם מפני פיראטים. העדר ההגנה על היוצרים פוגע במוטיבציה ליצור וממילא גם בעושר התרבותי הישראלי".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), ארז קמיניץ, אמר כי "תזכיר החוק נכתב לאור המצב המשפטי הקיים ובחינת המצב המשפטי בעולם. בהתאם למדיניות השרה, אנו רואים בתזכיר מתן הגנה משפטית ראויה ומאוזנת לזכויות המוקנות על פי דין".