Rodrigo Duterte
Rodrigo DuterteReuters

נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה השווה את עצמו באופן עקיף להיטלר ואמר שיחסל סוחרי סמים "כמו שהיטלר הרג שלושה מיליון יהודים".

היום (שלישי) הוא התייצב בבית כנסת מקומי וביקש את סליחת בני הקהילה.

"הנשיא הסביר כי התקשורת חיברה את החלקים הפיקנטיים יחד והוא עצמו לא בדיוק אמר את זה. גם פה הבינו שהדברים הוצאו מהקשרם עוד קודם", צוטט בערוץ 2 ישראלי המתגורר בפיליפינים והשתתף באירוע, "כינסו את כל מכובדי הקהילה והוא ביקש סליחה שלוש פעמים. הוא עשה מעשה מאוד נעלה".

"הדברים שיוחסו לו היו מוזרים והוא הרגיש רע", הוסיף חבר הקהילה, "הוא זרק את הנאום ודיבר מהלב. זו הייתה מחווה גדולה של כבוד, כולם התרגשו - כל פעם שהוא אמר שהוא מצטער כולם מחאו לו כפיים. ניכר היה שהוא מתרגש מהמעמד ומהמקום", הוסיף.

לדברי הישראלי, "הפיליפינים מאוד חובבי ישראל, והשגריר שלנו במדינה הזכיר כי במהלך השואה הם קלטו יהודים מאוסטריה - וחלק מהקהילה היהודית פה בנויה על צאצאיהם. זו גם מדינה שהצביעה בעד הקמת מדינת ישראל בהצבעה באו"ם ושיש לה קשרים טובים איתה גם היום", הזכיר.

"מעולם לא הייתה כוונה מצדי לפגוע בזיכרון של ששת מיליוני היהודים שנרצחו", הוא אמר בתחילת השבוע במסיבת עיתונאים ששודרה בטלוויזיה בפיליפינים.

"ההתייחסות הייתה אליי כאילו אני היטלר שהרג הרבה אנשים", הוסיף הנשיא. "אני מתנצל עמוקות בפני הקהילה היהודית, זאת לא הייתה כוונתי. הבעיה הייתה הביקורת שהוטחה בי משום שהשוויתי את עצמי להיטלר". כבר בסוף השבוע הודיע דוטרטה כי הוא חוזר בו מדבריו.