יו"ר הוועדה ח"כ מרגי במהלך הדיון
יו"ר הוועדה ח"כ מרגי במהלך הדיוןצילום: חזקי ברוך

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי דורש לקבל את רשימת מוסדות החינוך שעוכב להם תשלום בשל אפליה בהליך קבלת תלמידות.

הדיון התקיים היום (רביעי) בנוגע לתלמידים ותלמידות במגזר החרדי שטרם החלו את שנת הלימודים בשל סירוב מוסדות לקבלם.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי אמר בתחילת הדיון שלפני החג רשימת התלמידות החרדיות שאינן משובצות, שהוכנה בלשכתו בעקבות פניות של הורים ובני משפחה של התלמידות, מנתה כ-40 תלמידות.

"יש הורים שלא מקובלות עליהם החלטת ועדת הערר, אבל החלק העיקרי של הבנות שלא לומדות הוא בשל סירוב של המוסד החינוכי לקבלן. אני רוצה לנצל את הדיון הזה ולהשיג תוצאות. הבטחתי שיחוקק חוק והמציאות לא תישאר כך - ושכל תלמידה ותלמיד ידעו היכן הם משובצים כבר בתחילת החופש הגדול. הרישום למסגרת החרדיות הוא לא החצר האחורית של משרד החינוך. משרד החינוך הפקיר עד היום את היישום לבעלי עניין במגזר החרדי".

מנהל המחוז החרדי איציק זהבי הסביר, "האחריות על השיבוץ היא על רשות המקומית. עד כה שישה מוסדות סירבו לקבל את הבנות ובעקבות סירובם הם קיבלו הודעה על הפסקת התקציבים המועברים אליהם - שניים בירושלים, שניים בבית שמש, אחד במודיעין עלית ואחד בטבריה".

"אנחנו יודעים שהרשויות מתמודדות עם קושי אדיר שמקורו במספר תלמידות בכיתות – למעלה מ-50 תלמידות בכיתה. נמשיך במדיניות ששר החינוך התווה ושיו"ר ועדת החינוך היה שותף בכיר לה - והיא שלא ניתן להפלות תלמידות על בסיס גזע", הבהיר זהבי.

הוא הוסיף כי "הסנקציות שיוטלו על המוסדות המפלים הם עצירת תקציבים, שלילת העסקה של מנהל ובמקרה קיצון אף סגירת המוסד החינוכי".

עו"ד לירון ספרד מהלשכה המשפטית במשרד החינוך אמר כי למשרד כלים להטיל סנקציות על המוסדות המפלים. "אנחנו מכירים באוטונומיה לחינוך מגזרי. המוסד אמור לתת להורים תשובה מפורטת מה מנע את הקבלה של אותה תלמידה. הבעיה נוצרת שאין שקיפות מלאה להורי התלמידה לגבי מה שמונע מהמוסד לקבלה. אנחנו דורשים לפרט את הקריטריונים להתאמה. תחושת האפליה מתחילה כשלא אומרים לתלמידה מדוע היא לא התקבלה".

עו"ד יואב ללום טען כי ועדת הערר במשרד החינוך לא מקיימת את הנהלים של עצמה ודיוניה מתבצעים בשלב מאוחר מדי כשהלימודים כבר בפתח. "להורים שפונים לוועדת הערר יש תחושות קשות למול ועדת הערר".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי אמר כי הרשויות המקומיות לא מבצעות עבודתן ולכן על הריבון לקחת את ההנהגה לידיו.