מנהג ה'כפרות'
מנהג ה'כפרות'צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) פנה לשר החקלאות אורי אריאל בבקשה לעצור לאלתר את הקמפיין שקורא להעדיף שימוש בכסף על פני תרנגולות עבור מנהג הכפרות בערב יום כיפור.

בשנתיים האחרונות מוביל משרד החקלאות קמפיין נרחב במטרה לעודד קיום מנהג הכפרות בכסף ולא בעופות. לטענת מקלב, הקמפיין מלווה בסרטון המבזה את המנהג ומציג באופן מגוחך את קיומו.

"מנהג הכפרות שנהגו ישראל מקדמת דנא, ניתקן להיעשות בבעל חיים - תרנגול או דג, או לפדותם בכסף, ודאי שכל אחד ינהג כמסורת אבותיו ורבותיו, אך משום מה נראה שאנשי המקצוע במשרד החקלאות החליטו ליטול את הדין לידיהם ולפסוק הלכה שעדיף לקיים כפרות בכסף דווקא", כתב מקלב במכתבו.

ח"כ מקלב תהה האם תפקידו של משרד ממשלתי הינו לפסוק הלכות או לעודד אי קיום מנהג בדרך כלשהי. "מיותר לחשוב כיצד היו מגיבים אילו נעשה פרסום כזה באחת ממדינות העולם, או אילו נעשה פרסום כזה כאן בארץ כנגד קיום מנהג של עם אחר, איך היו מגיבים או מפרשים אותנו".

מקלב טען כי בשנה החולפת הקמפיין הזה הוביל להסתה נגד ציבור הנוהגים לקיים את מנהג הכפרות עם עופות. "בנוסף, כבר בשנה שעברה הסרטון הזה גרם להסתה כנגד ציבור שומרי המצוות, ולתסיסה מיותרת של ארגוני צער בעלי חיים, אשר כבר שנים פועלים לעקירת מצווה זו מישראל".

בסיום מכתבו הדגיש ח"כ מקלב שבשנים האחרונות נעשית הקפדה יתירה על מניעת צער בעלי חיים בקיום מנהג הכפרות. "לכן גם ה'דואגים' מעניין זה יכולים להיות רגועים", כתב.