אובמה בנתב"ג לאחר הלווית פרס
אובמה בנתב"ג לאחר הלווית פרסצילום: רויטרס

ה"ניו יורק טיימס" קורא לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, לנצל את החודשים האחרונים שלו בבית הלבן בכדי להכות את ישראל במישור הדיפלומטי.

העיתון מציע לאובמה, במאמר מערכת, להעביר באו"ם החלטה שתכתיב גבולות חדשים לישראל ולמדינת "פלשתין" עתידית.

הקריאה באה, בין היתר, בתגובה להחלטת ממשלת ישראל לקדם תוכניות בנייה של 300 יחידות דיור באזור בנימין, כחלק מהפיצוי על הריסת הישוב עמונה.

במאמר המערכת מציין העיתון כי ממשלת ישראל אישרה בשבוע שעבר "עוד התנחלות בגדה המערבית", כחלק ממדיניותה לבנות יישובים על אדמה הדרושה להקמת מדינה ערבית עתידית. "ברור שלנתניהו לא אכפת" מה ארה"ב חושבת, כתבו העורכים, ולכן אובמה חייב למצוא דרך אחרת לשמר את אופציית שתי המדינות, לפני שיעזוב את משרדו.

הרעיון הטוב ביותר, לצורך כך, הוא לגרום למועצת הביטחון של האו"ם לקבל החלטה רשמית שתכלול הנחיות להסכם שלום עתידי, לדעת העיתון. אלה יכללו נושאים כמו ביטחונה של ישראל, גורלם של פליטים ערבים וגבולות שתי המדינות. קיימת גם אופציה אחרת, "חלשה יותר" לדעת העיתון, במסגרתה ינסח אובמה באופן חד צדדי הנחיות שכאלה.

ה"ניו יורק טיימס" הבהיר כי ההחלטה לבנות יחידות דיור בבנימין מהווה "עלבון קשה במיוחד" בגלל שהיא התקבלה רק כמה שבועות אחרי שארה"ב הבטיחה לישראל $38 מיליארד בסיוע צבאי. אילו היה ידוע על ההתנחלות לפני כן, ייתכן שהדבר היה משפיע על השיחות הללו", רטן ה"טיימס".