ממחלקה לאוגדה. השר אורי אריאל
ממחלקה לאוגדה. השר אורי אריאלצילום: איזק הררי, פלאש 90

ממשלת ישראל אישרה הבוקר (ראשון) פה אחד את ההצעת ההחלטה שנועדה להסדיר את פעילות החטיבה להתיישבות, ולסיים את תקופת השבתתה.

"אמרתי בממשלה שהחטיבה להתיישבות התחילה בשנות ה- 60 כמחלקה, ובעז"ה תתפתח לאוגדה", אמר שר החקלאות אורי אריאל בתגובה לאישור.

נזכיר כי פעילות החטיבה הושבתה בחלקה הגדול לפני כשנתיים בעקבות חוות דעת משפטית בעייתית אותה פרסמה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר.

בחוות הדעת נקבע כי הממשלה איננה רשאית למסור לחטיבה תחומי פעולה ולהסמיך אותה לפעול בשמה באופן עצמאי, וכן איננה רשאית לתקצב את החטיבה.

בעקבות חוות הדעת חוקק בכנסת ביוזמתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) חוק מיוחד המסמיך את הממשלה להעביר תחומי אחריות ופעולה לחטיבה, אולם בכך לא היה די.

בתום חודשים של דיונים מול היועץ המשפטי לממשלה ואנשיו גובשה החלטת ממשלה המהווה פשרה בין עמדת שר החקלאות אורי אריאל ואנשי החטיבה ובין עמדת המשנה ליועמ"ש דינה זילבר. על פי הפשרה תוכפף החטיבה לביקורת משפטית מטעם היועמ"ש וכן לביקורת צמודה של חשבות משרד החקלאות. עם זאת תוכל החטיבה לפעול בקשת רחבה של תחומי פעילות כפי שתוסמך על ידי הממשלה.

מהחטיבה להתיישבות נמסר, "הנהלת החטיבה להתיישבות רואה בהחלטת הממשלה היום מנדט מחודש להנפת דגל ההתיישבות ברחבי מדינת ישראל ותמשיך להיות חוד החנית של ממשלת ישראל בחיזוק האחיזה בפריפריה הביטחונית וההתיישבותית של המדינה".

"בהזדמנות זו רוצה הנהלת החטיבה להודות לעובדיה אשר עמדו תחת ביקורת בשנתיים האחרונות ונמצאו נקיים מכל רבב ולא הפסיקו לרגע בשליחותם ההתיישבותית ביישובי גבול הצפון, עוטף עזה, בערבה, בנגב, בבקעת הירדן, בגולן וביהודה ושומרון. יו"ר החטיבה להתיישבות, גאל גרינוולד, מודה לשר החקלאות על תרומתו הרבה להחזרת פעילות החטיבה לסדרה. בתקוה להמשך עשייה מבורכת וגמר חתימה טובה", הוסיפו בחטיבה.

עמיר ריטוב, יו"ר מרכז המועצות האזוריות בישראל, מסר בתגובה לההחלטה, "אנחנו מברכים על הסדרת הנושא ועל חזרתה של החטיבה לפעילות מלאה. לחטיבה להתיישבות יש תפקיד מרכזי בפיתוח ההתיישבות בפריפריה, בנגב וצפון, ובכלל זה ההתיישבות הכפרית בישראל".