הכותל המערבי
הכותל המערביחגי הוברמן

1. ארגון החינוך, המדע והתרבות של האומות המאוחדות, הידוע בכינויו אונסק"ו, צפוי לקבל היום (חמישי) עוד החלטה אנטי ישראלית, אחת מרבות, יש לציין, המתקבלות כחלק מהטרור הדיפלומטי הפלסטיני נגד ישראל.

לאחר שלפני חצי שנה קיבל אונסק"ו קיבל החלטה הקובעת כי אין לעם היהודי זיקה להר הבית, ההחלטה שתתקבל היום מערערת גם על הקשר של היהדות לכותל המערבי.

ההחלטה מכירה אמנם בכך ש"ירושלים" קדושה לשלוש הדתות, על פי הסדר הבא: האיסלאם, הנצרות והיהדות, אולם מתעלמת לחלוטין מטיב הקשר של היהדות לעיר ומהוותק של הקשר.

2. הניסיון לקבוע שליהודים אין קשר להר הבית הוא ותיק מאוד. למעשה, כל תקופת המנדט הבריטי עד פרוץ מלחמת העולם השניה שזורה במאבקו של הישוב היהודי בארץ להכרה בריטית ובינלאומית בקשר של העם היהודי לכותל.

המאבק איחד אז את מרבית הישוב היהודי. מפלגות הפועלים, החוגים האזרחיים והתנועה הרביזיוניסטית היו מאוחדים בדרישה הזו, כל זרם על פי דרכו המעשית. למעשה, חוץ מחוגים חרדיים קיצוניים וחוגי שמאל קיצוני עמד הישוב היהודי כולו מאחורי הדרישה להכיר בקשר של העם היהודי לכותל.

אגב, באופן שיראה היום אולי קצת אבסורדי לקבוצות מסוימות, אחד מסממני הדרישה להכרה בקשר של העם היהודי לכותל באותם ימים היתה הדרישה להיתר הצבת מחיצה במקום בשעת התפילות. המאבק על הצבת המחיצה איחד אז זרמים דתיים וחילוניים כאחד.

3. בעוד המאבק על הכותל נמשך, דווקא בתוך הציבור הדתי ישנם בשנים האחרונות מי שמקטינים ומצמצמים את מקומו ומשמעותו של הכותל עבור העם היהודי. דווקא מקרב חברי הקבוצה של פעילי הר הבית והמקדש ניתן לשמוע לא פעם דברי זלזול על הכותל ועל המתפללים ברחבה הסמוכה לו הקרויה על שמו.

ביטויי הזלזול הם רבים ושונים, אבל המשותף להם הוא המחשבה שהכרה במלוא חשיבותו של הר הבית עבור העם היהודי מחייבת את הקטנת מעמדו של הכותל המערבי. כביכול, "אם הייתם מבינים מהו הר הבית עבור עם ישראל ומהי משמעותו, לא הייתם מבזבזים את זמנכם שם למטה מול הקיר".

4. לכאורה, גם המוסלמים היו צריכים להבין את זה. מה אכפת להם שהיהודים ממלמלים שם למטה תפילות את מול הקיר כל עוד הר הבית עצמו נמצא בחזקתם הכמעט בלעדית? אלא שהמוסלמים לא מטומטמים. המוסלמים מבינים היטב את מהות הקשר היהודי אל הכותל המערבי.

המוסלמים מבינים היטב שכל יהודי שמגיע לכותל מצהיר בהגעה הזו: 'המטרה שלי היא הר הבית. השאיפה הסופית שלי היא בניין בית המקדש'.

נכון, עבור יהודים רבים מדובר במטרה רחוקה. הם נשמעים לדעה הרווחת לפיה העלייה להר הבית אסורה מבחינה הלכתית, ומבינים שבניין בית המקדש ככל הנראה לא עומד ממש מעבר לפינה. אולם בלבם פנימה התפילה בכותל היא בעלת משמעות ברורה: רצון לשוב אל ההר עצמו, לעלות אל בית ה'.

נכון, ישנם גם יהודים שמגיעים לכותל ואפילו המסר הזה קצת מטושטש אצלם, אבל כפי שאומרת הגמרא בהקשר אחר, "איהו לא חזי מזלייהו חזי". מה שהאדם לא תמיד מבין בהכרתו נפשו פנימה יודעת היטב.

ובדיוק מהסיבה הזו המוסלמים בכל העולם מוטרדים ממה שהולך בכותל המערבי. הם בכלל לא מזלזלים במיליוני היהודים שמגיעים לכותל בכל שנה. ואם הם לא מזלזלים גם לנו אסור לזלזל.