מעצר. אילוסטרציה
מעצר. אילוסטרציהistock

נשיא בית המשפט הצבאי לערעורים, אל"מ נתנאל בנישו, הורה על ביטול מעצר בית מנהלי שניתן לתושב עדי עד, וזאת לאחר שקיבל באופן חלקי את הערר שהגיש עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו.

מדובר בתושב עדי עד, נשוי ואב לילד, אשר קיבל לפני כחודשיים צו הגבלה המורה כי עליו לשהות בעיר מעלה אדומים בלבד ולהודיע בתוך זמן קצר על כתובת קבועה בעיר בה ישהה במעצר בית לילי. בנוסף נאסר עליו ליצור קשר עם כמה משכניו לישוב.

בעקבות הערר ובקשה של ראש מועצת קרני שומרון בה מתגוררים הוריו של המורחק, החליט אלוף פיקוד המרכז להעביר את מעצר הבית וצו התיחום לישוב קרני שומרון.

מאז שוהה הצעיר במעצר בית לילי וכמעט מדי לילה מגיעים שוטרים לביתו בכדי לפקח עליו. במקביל התנהלו דיונים בערר שהגיש עו"ד יאדו על הצו, ובו טען כי אין עילה להוצאת הצו וכי מדובר בפגיעה קשה ביותר בזכויותיו של העותר ומשפחתו.

בהחלטה שפרסם בתחילת השבוע השופט בנישו, קבע השופט כי לא מצא במידע המודיעיני שהוצג בעניין הצעיר בכדי להצדיק את מעצר הבית הלילי שהוטל עליו ועל כן הוא מורה לבטלו. לצד זאת קבע כי המידע מצדיק את הוצאת צו התיחום המורה לו שלא לשהות ברחבי יהודה ושומרון למעט הישוב קרני שומרון, וכן לא ליצור קשר עם כמה משכניו.

השופט הוסיף וציין את חשיבות זכות השימוע בטרם הוצאת הצו, אשר צריכה להינתן לפרק זמן מספק, וכן הדגיש כי על פיקוד מרכז להעביר את כל החומר הגלוי הרלוונטי כולל חקירות משטרה, לידי האדם נגדו יש כוונה להוציא צו.

בארגון חוננו מציינים כי מדובר בהחלטה נדירה שכן בעשור האחרון, למעט שני מקרים, לא ביטל בית המשפט הצבאי צו הגבלה כלשהו שניתן ליהודי, ואף לא חלק מתנאי הצו, ונתונים דומים ישנם גם במגזר הערבי.

עו"ד מנשה יאדו אמר בתגובה, "ההחלטה מלמדת כי ידו של אלוף הפיקוד קלה על הדק הצווים. אנו שמחים על כך שבית המשפט ביטל את מעצר הבית הלילי, מעצר בו ישב מרשי כחודשיים ימים עד היום יחד עם אשתו ובנו התינוק, חשופים לביקורות משטרתיות אינטנסיביות ופוגעניות. היום בא בית המשפט ואומר שהכול היה לא מוצדק, לא מידתי ולא חוקתי. אני מקווה שבפיקוד מרכז יפנימו ולו במעט את המסר ויחדלו מפגיעה שלא כדין בזכויות אזרח".