השר יואב גלנט
השר יואב גלנטצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, העומד בראש המשלחת הישראלית לועידת העירוניות של ארגון הביטאט של האו"ם, נאם הערב (רביעי) בפני מליאת הועידה באקוודור - ומתח ביקורת על המדינות אשר קבלו את החלטת אונסק"ו השבוע.

"ישראל היא המקום היחיד במזרח התיכון בו מכבדים ומשמרים את ערך הפלורליזם. לצערי, אתמול, אונסק"ו אימץ החלטה המטילה ספק בקשר העמוק של היהדות להר הבית. החלטתה זו איננה רק זילות בירושלים ופגיעה מרה במורשת העם היהודי לדורותיו. זהו עיוות ושכתוב ההיסטוריה בשל צרכים פוליטיים", דברי השר גלנט.

הוא הוסיף כי "ירושלים, עירו של דוד המלך, היא הלב הפועם של העם היהודי והיא קדושה גם לדתות האחרות. אסור למדינות העולם לאפשר לארגון הזה להמשיך ולנהוג בצביעות. מצד אחד הוא מקדש אמונות, מנהגים וזהות ייחודית של קבוצות - ובו בזמן, ארגון השייך לו מבטל בהינף יד, בהחלטה מקוממת, את לב ליבה של הזהות היהודית".

גלנט התייחס להישגיה של ישראל בתחום העירוניות וסיפר כי "מעל 90% מאזרחי ישראל מתגוררים בצורות התיישבות עירוניות. ב-68 שנות קיומה, ישראל התמודדה עם אתגרים מורכבים ועשתה את הבלתי יאומן, כשיצרה מציאות של כלכלה צומחת, יציבות ופיתוח עירוני, תוך קליטה של מיליוני עולים והכפלת האוכלוסיה פי 10ויותר. צורות ההתיישבות שפיתחנו הן מושא ללימוד בקרב מדינות רבות בעולם".

הוא ציין כי "על מנת להמשיך ולהתמודד עם האתגרים באופן אסטרטגי, השנה ישראל הקימה את המטה הלאומי לעירוניות. תכניות להתחדשות עירונית הוכפלו פי 3, פרויקט שיקום שכונות הוחזר לאחר שנים ארוכות ותוקצב מחדש, הוקדשו משאבים גדולים לתחום הדיור הציבורי - ויצאה לדרך תכנית לאומית לדיור בר השגה למשפחות ולזוגות צעירים. כולי תקווה, שבעוד כ-20 שנה, בכנס העירוניות הבא, נוכל לחזות בפירות של שיתוף פעולה אזורי, שגשוג כלכלי ושלום".

ועידת האו"ם לעירוניות באקוודור מתקיימת בהשתתפות מזכ"ל האו"ם, מנהיגים ו-170 משלחות של מדינות מכל רחבי העולם.