בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: הלל מאיר

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) המחייבת שופטים ובכירים בשירות המדינה להגיש הצהרת הון בדומה לשרים וחברי כנסת.

מטרת החוק היא לחייב בעלי תפקידים בכירים בשירות המדינה וברשויות המקומיות וכן שופטים וקציני משטרה בכירים, להגיש טרם מינויים ובמהלך כהונתם הצהרת הון לשם מניעתו של חשש לניגוד עניינים.

חוק זה יחיל את העקרונות החלים כיום על נבחרי ציבור (שרים וסגני שרים, חברי כנסת, ראשי רשויות וסגניהם) גם על בכירים אלו.

ח"כ סמוטריץ' אמר כי "שקיפות בקרב בעלי תפקידים שאינם נבחרי ציבור חשובה ביותר, שכן לרוב החלטות בדרגים אלו אינן חשופות לציבור ואין לציבור יכולת השפעה על בחירתם או אי בחירתם כאשר תפקודם לקוי. אחרי חודשים רבים של עבודה בוועדות הכנסת ובתמיכת הממשלה אני מאמין ומקווה שכל מי שהמנהל התקין והשקיפות יקרים לליבו יתמוך בחוק והוא יעבור ברוב גדול''.

סמוטריץ' הזכיר, "כשליחי ציבור, בין אם זה ברשות המחוקקת והמבצעת כמו גם ברשות השופטת, אנו מחויבים לציבור. מנהל תקין ושקיפות הם לא רק זכותם של הציבור אלא הם חובה עבורנו, וחיזוק אמון הציבור ברשויות הוא הכרחי להמשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

"חוק זה הוא מתבקש וחשוב והוא יחזק את החברה הישראלית תוך מניעת אי סדרים, צמצום שחיתויות והטמעת המנהל התקין בכל מדרג השלטון במדינת ישראל". עוד הוסיף סמוטריץ' כי "החוק חשוב גם כי הוא משווה את הנורמות שחלות על שופטים ופקידים בכירים לנורמות שחלות על נבחרי הציבור. אף אחד הוא לא חשוד יותר פוטנציאלית מהאחר. כולם בחזקת צדיקים שפועלים לטובת הציבור ועם זאת כולם נדרשים להגיש הצהרות הון בכדי למנוע פוטנציאל לניגוד עניינים ושחיתות".