דן שפירו
דן שפירוPhoto by Matty Stern/U.S. Embassy Tel Aviv

שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו ענה הערב (חמישי) לראשונה על שאלות גולשים בטוויטר בנושאים שונים הקשורים לתפקידו.

לשאלת ערוץ 7, מדוע הממשל האמריקני מחריף באופן עקבי את ההתבטאויות שלו נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון ענה השגריר, "מדיניות ארה"ב לגבי ההתנחלויות לא השתנתה הרבה שנים. אנו מתנגדים לבנייה שפוגעת בסיכויים להסדר 2 מדינות ל-2 עמים".

שפירו התייחס לחשש של ראש הממשלה נתניהו מפני תמיכה אמריקנית במועצת הביטחון בהצעה נגד אי ישראל או אפילו אי הטלת וטו בנושא ואמר, "נתנגד לכל הצעה חד-צדדית לגבי ישראל, ואפילו הטלנו וטו על הצעה לגבי התנחלויות ב-2011. אבל אי אפשר לחזות איך נגיב לכל הצעה שטרם גובשה או הוגשה".

הוא נשאל האם לארה"ב יש תוכנית מדינית חדשה שתשפיע גם על הממשל הבא ותוצג על ידי הנשיא אובמה בתקופה שבין הבחירות לבין עזיבתו את הבית הלבן. השגריר ענה, "אני לא יכול לחזות שום החלטות ספציפיות שלא התקבלו עד כה. אם תהיה החלטה כזו, היא תהיה מונעת על ידי הרצון שלנו לשמור על מתווה שתי המדינות כבר קיימא לעתיד".

אחד הגולשים שאל את השגריר מה ניתן לעשות כדי לשפר את הקשר בין הישראלים והפלסטינים. "אנחנו תמיד תומכים במהלכים שמאפשרים לישראלים ולפלסטינים להכיר טוב יותר אלו את אלו".

שאלה נוספת שעלתה היא לגבי היוזמות להעניש את מנכ"ל ''בצלם'' שהעיד באו"ם נגד ישראל. במענה לכך אמר השגריר, "אמרנו אחרי האירוע שאנחנו מאמינים בחופש הביטוי שהוא בסיס לכל דמוקרטיה. אנחנו מעריכים ארגונים שפועלים לחשוף דברים במיוחד בעניין ההתנחלויות שמדאיג אותנו. חשוב שכל הדעות והקולות בנושא הזה יישמעו".

שפירו נשאל האם העובדה ששגרירות ארה"ב אינה ממוקמת בתל אביב היתה אולי חלק מהטריגר של אונסק"ו להכריז על ניתוק זיקה בין העיר והמקומות הקדושים בה לבין העם היהודי.

"אנחנו מאוד לא מרוצים מההחלטה של אונסק"ו", ענה שפירו והוסיף, "ארה"ב, כמו מרבית המדינות בעולם מיקמה את השגרירות שלה בתל אביב. כל נשיא שבחן את הסוגיה החליט שהזמן לעשות את השינוי בנושא הזה - טרם הגיע".